Sprookjes

Jip heeft ons sprookjesboek ontdekt. De dertig mooiste verhalen van de sprookjesverteller, van Thé Tjong-Khing. Een aanrader overigens – kort en bondig verteld, precies uitdagend genoeg en totaal niet saai (zoals ik de meeste sprookjesboeken vind). Jip wil elke avond een nieuw sprookje, die we nog niet gehad hebben. Pluk wil vooral die spannende, waarmee ze de wolf en de zeven geitjes bedoelt.

Maar mensenkinderen! Die sprookjes staan dus vol met gruwelijkheden! Afgehakte hoofden, opgegeten kinderen, vergiftigingen, gestolen baby’s… En het is toch echt een kinderboek. Nou ja, de kinderen lijken er geen last van te hebben. Als het spannend wordt, houdt Jip zijn adem in en glundert. Ik hoop dat ík geen nachtmerries krijg…

7 thoughts on “Sprookjes

  1. De meeste sprookjes zijn ook gruwelijk maar wel met een happy end.
    Ik vertelde onze kinderen als ze heel klein waren een aantal sprookjes zonder boek.makkelijk in .Roodkapje werd dan nog steeds opgegeten maar de wolf kwam er dan iets minder gruwelijk vanaf.De wolf en de zeven geitjes was hier favoriet.Kwam een van onze kleuters op een keer met het verhaal : zo gek mamma, oma heeft een boek waar onze verhaaltjes in staan maar er staan fouten in het verhaal…..Gelijk maar uitgelegd dat dat komt omdat het volksvertellingen zijn er verschillende versies kunnen zijn.

    • Hihi, er staan fouten in het verhaal… Wat schattig!
      Ja, de meeste sprookjes eindigen wel goed. Ik verander soms snel wat zinnen om het iets minder gruwelijk te maken. Maar de kinderen vinden het allemaal prachtig. :-)

  2. Ik probeer altijd halverwege de sprookjes wat bij te schaven, terwijl ik voorlees laat ik het een weg en voeg ik het ander toe. Tot de kinderen gaan protesteren: ‘mam, dat staat er niet’. Hm.

Geef een reactie

