De maand van het schaken

Afgelopen maand – ehm, 3 maanden – is er geschaakt in huize Kungslilja. Veel geschaakt. Bijna elke dag wel een paar potjes. Bijvoorbeeld, vanmorgen om acht uur hadden we allemaal al minstens een potje schaken of dammen achter de rug. En hoewel papa fulltime thuis is en er dus veel momenten zijn waarop geschaakt kan worden, en mama graag een potje speelt vóór en na haar werk, wil Jip nóg meer schaken.

Dus Jip heeft zijn zusje, een zeer gewillig slachtoffer, de beginselen van het schaken bijgebracht. Ze weet hoe ze de stukken moet neerzetten en doet dat graag, geconcentreerd met tong uit de mond. Ze kent een paar openingszetten en weet hoe de meeste stukken mogen bewegen. En dan houdt het wel zo’n beetje op. Dus zet Pluk de stukken terug in beginpositie en wil nog een keer schaken. Jip moet nog even geduld hebben met zijn zusje. :-)

Ondertussen oefent Jip erop los met alle volwassenen die tijd hebben. Onze trip naar Nederland kwam wat dat betreft op een zeer goed moment. Hij heeft volop mogen schaken met opa en schaak-oom M. En met mij. Want ik moet ook blijven oefenen. Als Jip leert om niet van tevoren al zijn plannetjes uit de doeken te doen, heeft hij me binnen de kortste keren schaakmat.

Schaken

3 thoughts on “De maand van het schaken

  1. Leuk zeg! Mooi spel, voor iedereen. Helaas wil zowel mijn dochter als mijn jongste zoon er niets van weten. Ze denken het niet te kunnen of althans niet te kunnen winnen. Oudste is zover dat hij alleen nog maar van mij wint.

Geef een reactie

