Groei

Vanmorgen ging ik met Jip naar het consultatiebureau voor de 4-jaar-controle. Ik had Jip al een beetje voorbereid: meten en wegen, invullen op de grafiek (want dat vindt hij interessant). En dan ga ik nog even met Hanna praten, vertelde ik Jip. Daar aangekomen bleek het een veel uitgebreidere controle te zijn dan ik dacht. Kraaltjes rijgen en tekenen (fijne motoriek), over een lijn lopen (grove motoriek), spraakontwikkeling, meten en wegen, en zelfs een oogtest.

Een jaar geleden was Jip na de eerste vraag de ruimte uitgerend en niet meer teruggekomen. Vandaag deed hij het bijna allemaal. Hij leerde Hanna wat Nederlands ;-), hielp haar met het ‘repareren’ van de ketting en speelde zelfs twee keer ‘piraat’ tijdens de oogtest. De groei die ik hierdoor zag, was nog duidelijker dan zijn 111 centimeter. Op weg naar huis wilde Jip op mijn rug. Thuis hing hij vermoeid op de bank, mepte z’n zusje van zich af en moest huilen om het minste. Hij was doodop.

Het gaat zó goed met Jip, dat we soms vergeten hoeveel moeite bepaalde dingen hem kosten. Gelukkig helpt hij ons af en toe herinneren.

2 thoughts on “Groei

Geef een reactie

