Ruimte

Mis je dan niets? vraagt mijn collega me verbaasd. Ik heb haar net verteld over onze nog-maar-net-begonnen reis in het minimalisme. Ze vindt het fascinerend en kan het zich moeilijk voorstellen. Ik denk aan hoe het voor mij begon met een gevoel van benauwdheid. In ons relatief kleine huis had ik behoefte aan meer ruimte. Letterlijk. Toevallig kwam ik online een actie tegen: D’ruitdaging en in een impuls gaf ik me op. De hele maand oktober gingen er spullen de deur uit. Ik leerde op een andere manier tegen bezittingen aankijken en kon verrassend makkelijk afstand doen van allerlei zaken. Het voelde heerlijk. En hoewel ik nog lang niet het hele huis doorgespit had, was aan het eind van de maand m’n gehoopte doel bereikt: meer ruimte in ons huis.

Wat ik niet had verwacht, was dat het minimalisme langzaamaan m’n hele leven binnen zou sluipen. De vragen die ik had leren stellen bij materiële zaken – voegt dit waarde toe aan mijn leven? Is dit belangrijk voor mij? – begon ik automatisch ook bij immateriële zaken te stellen. Digitale nieuwsbrieven. Websites die ik uit gewoonte las. Activiteiten. Personen. Gewoontes. Er ging van alles de deur uit. En er kwam ruimte – een ander soort ruimte. Een genieten-van-het-moment soort ruimte. Een kalmte-omdat-mijn-leven-eenvoudiger-is. Een heerlijke soort rust.

Dat is wat minimalisme voor mij betekent, maar wat ik (nog) niet goed uit kan leggen. Of ik dus iets mis? Ik glimlach. Nee. Ik heb meer geld, meer tijd, meer ruimte en meer rust. Wat zou ik moeten missen?

5 thoughts on “Ruimte

  1. Ja, en je hebt een heerlijke familie altijd bij je. Als je er ooit daar eentje van weg wil doen, geef je maar een seintje.De kleinste wil ik wel………..

  2. Herkenbaar! Wij zijn langzaam maar zeker elke kamer aan het aanpakken. Inmiddels zijn er al heel veel vuilniszakken vol naar de kringloop, het oud papier, en de stort gegaan. Ik heb een heleboel truien die nog goed waren maar die ik nooit droeg, uitgehaald en weer wol genoeg voor een jaar! Heerlijk hè?

    • Ja, heerlijk! Het leukste vind ik, om zelf spullen te hergebruiken, zoals jouw truien voor de wol. Ik heb een theedoosje dat ik nooit gebruikte omgedoopt tot naaidoosje, in plaats van allerlei losse bakjes.

Geef een reactie

