Kritisch

Van jongs af aan ben ik ‘gezegend’ met een kritische blik op mezelf. Het blijkt soms handig om allereerst naar mezelf te kijken om te ontdekken wat ik kan verbeteren, want mezelf veranderen is makkelijker dan anderen veranderen (woordrijm).

Maar soms krijgt m’n kritische stem iets teveel praatjes. Dan is niets meer goed genoeg, word ik met iedereen vergeleken en kom daar niet goed af. Daar heb ik eens in de zoveel tijd last van en dat is niet handig. Als ik m’n eigen vriendin was, had ik die vriendschap lang geleden al beëindigd. Ik zal toch maar eens proberen of ik ‘mezelf’ wat dat betreft kan veranderen. ;-)

Nou ja, volgende week is alles waarschijnlijk weer makkelijker.

5 thoughts on “Kritisch

  1. Best herkenbaar eigenlijk. Ik moet zeggen dat ik inmiddels veel liever voor mezelf ben dan pak ‘m beet 10 jaar geleden. En dat is erg plezierig.

  2. Ik heb gemerkt dat ik over anderen milder oordeel dan over mezelf. Nu pas ik dat af en toe op mezelf, door mezelf te beoordelen zoals ik een ander (vriendin/kennis/familielid) zou beoordelen ;-) ook te gebruiken voor advies, vergeving etc.

    Groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

