De betoverde toren

Ik ben dol op bordspelletjes. Wij hadden thuis vroeger een grote kast vol spelletjes en met vijf brusjes was er altijd wel iemand die wilde spelen. Ook hebben we al 15 jaar de traditie om jaarlijks een spelletjesdag te houden. Tientallen familieleden en vrienden komen dan naar het huis van mijn ouders om de hele dag spelletjes te spelen. Wij kunnen er de laatste jaren niet altijd bij zijn, maar de afgelopen spelletjesdag (eind december) waren wij ook weer van de partij.

Ik denk dat Jip die dag is aangestoken door het spelletjesvirus, want hij wil niks anders meer! Dammen, Reversi, Yucata, Het Magische Labyrint, Rummikub; en vandaag wilde hij uit alle macht leren schaken. Pluk wil overal aan meedoen en doet haar uiterste best om ons te imiteren. Als wij klaar zijn, speelt zij graag doolhof in haar eentje verder, met haar eigen champignonnetje.

Onlangs hebben we nog een spel aan ons repertoire toegevoegd: De Betoverde Toren. Het is een semi-coöperatief spel dat iets wegheeft van Scotland Yard. De tovenaar (één speler) heeft een prinses in de toren opgesloten en de sleutel verstopt in één van de gaten in het speelbord. Robin (gespeeld door de andere spelers) wil de prinses bevrijden voordat de tovenaar er is. Robin en de tovenaar mogen beiden dobbelen en over het speelbord lopen om de sleutel te zoeken. Wie de sleutel gevonden heeft, mag één van de zes sleutelgaten in de toren proberen. Is het raak, dan springt de prinses uit de toren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERATot grote vreugde van Pluk kan zij met dit spel voor de verandering eens écht meedoen: dobbelen, samen met een ouder de sleutel zoeken en een sleutelgat proberen. Jip vind het onwijs spannend en is ontzettend geconcentreerd. Onthouden in welke vakjes de sleutel niet zit en welke sleutelgaten al geprobeerd zijn, is voor Jip geen probleem. Verreweg het moeilijkste? Niet verklappen waar hij de sleutel verstopt heeft! :-D

Toen Jip voor het eerst tovenaar was, hadden wij ons nog niet omgedraaid of Jip riep: Daar zit de sleutel!
We legden uit dat hij het niet mocht zeggen. Jip verstopte de sleutel weer en met zijn lippen stijf op elkaar wees hij de plek aan…
De derde keer noemde hij het figuurtje waaronder de sleutel verstopt lag.
De vierde keer zei hij: Jullie moeten nog twee stapjes en ik drie. 
Zo verzon Jip steeds een andere manier om zijn geheimpje te verklappen.
De zevende keer lag ik in een deuk.
De achtste keer kwam ik niet meer bij.

U begrijpt, de ouders vinden het spelen minstens zo leuk als de kinderen.

8 thoughts on “De betoverde toren

  1. Ik heb een hekel aan spelletjes. Ik verlies ook meestal. Ik ben meer van de crea met kinderen. Manlief is wel van de spelletjes dus de kinderen zijn niets tekort gekomen. Ze spelen nu zelden nog een bordspel en gamen alleen nog op de computer. Het zou wellicht anders gegaan zijn als die niet hun intrede hadden gedaan.

    • Computerspelletjes zijn hier ook al in trek. Gelukkig heeft de Technicus nog volledige controle over wélke spelletjes er gespeeld worden. :-) Zo heeft hij Jip ‘verleid’ tot Zweeds leren met Rosetta Stone. “Zweeds leren”, daar moest Jip niets van weten, maar een computerspelletje spelen… ;-)

  2. leuk, ga het eens opzoeken, wij doen met het hele gezin spellen van zonnespel, dan werk je samen tegen het spel. ook leuk!

    • Ik heb veel goede verhalen over Zonnespel gehoord. De volgende keer dat ik in Nederland ben, ga ik proberen zo’n spel in een winkel te bekijken. Bedankt voor de tip/herinnering!

Geef een reactie

