Vuurwerk

Allereerst gelukkig nieuwjaar! Ik wens jullie een fijn en gezond 2015 toe!

Wij hebben de kerstdagen en de dagen daar omheen in Nederland doorgebracht. Het was heerlijk! We hebben hele fijne dagen met veel familie en vrienden gehad. De kinderen vonden het geweldig om met iedereen Nederlands te kunnen praten. Ik trouwens ook. Ik ben ietwat verdrietig terug in Zweden gekomen en mis Nederland meer dan ooit.

Tijdens de jaarwisseling waren we thuis. Er werd – voor het eerst sinds we hier wonen – een aanzienlijke hoeveelheid vuurwerk afgestoken. Jip kon het niet zoveel schelen; hij sliep overal doorheen. Pluk vond het overdag al spannend en kwam ’s avonds doodsbenauwd haar bed uit rennen. Ze sliep onrustig verder op mijn schoot. Om middernacht werd ze weer wakker (en wij daarom ook) en zijn we even gaan kijken. Toen Pluk al die kleuren zag, leek ze het wat beter te begrijpen.

De afgelopen nachten sliep ze echter onrustig en werd meerdere keren huilend wakker. Ik weet het aan de vele indrukken tijdens ons lange verblijf in Nederland. Vanavond bij het naar bed gaan, zei ze met een bang stemmetje: Ik vuurwerk spannend. Sjonge, dat ik daar niet aan gedacht had! We hebben het er even over gehad en ik heb benadrukt dat het vuurwerk afgelopen is. (Dat hoop ik althans van harte.) Pluk slaakte een diepe zucht en viel snel in slaap. Ik hoop dat ze doorslaapt; zij en ik kunnen het goed gebruiken.

PS: Mochten jullie je afvragen waarom ik de laatste tijd zo weinig over Jip schrijf… er is zoveel te vertellen, het lukt me niet om het op te schrijven. Wat ik formuleer doet geen eer aan Jips ontwikkelingen. :-) Binnenkort hopelijk een nieuwe poging.

11 thoughts on “Vuurwerk

  1. Voor jou en je gezin beste wensen Jasmijn. Wat betreft schrijven over de kinderen …. het is altijd een momentopname….. dat maakt het minder zwaarwegend om te schrijven. Alle respect als je er niet over wilt schrijven natuurlijk.

    Mijn 3 boys maakte ik altijd midden in de nacht wakker voor het vuurwerk en zij vonden het fantastisch (zelf geef ik er niks om). Ik ben blij dat hun inmiddels puberhandjes er nog steeds aan zitten.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Ja, dat is natuurlijk erg indrukwekkend voor gevoelige kinderoortjes. Gelukkig heeft ze nu uitleg gekregen. Soms weet je ook niet waar een kind mee zit, want ze weten niet dat jij het niet weet.
      Ik weet van een meisje van negen(!) die raar zat te doen aan tafel. Ze aten zuurkool en de hele tijd ging ze met haar vingers in haar mond. Toen haar ouders er wat van zeiden, zei ze: ” Ja, maar de zuurkool zit helemaal vast om die ene tand in het midden, weet je wel?” Na inspectie bleek dat ze een tand had MIDDEN in haar bovenkaak, wel drie centimeter van haar tandenrij! Ze dacht dat iedereen daar een tand had zitten, net als iedereen een navel heeft……
      En een gelukkig nieuwjaar ook voor jullie allemaal!

    • Dat is goed om me te beseffen, dat het een momentopname is. Dank je. Ik wil er graag over schrijven!
      We hebben Jip expres niet wakker gemaakt, omdat we net terug waren van vakantie en hij moe was. Bovendien was er vorige jaren bijna niks te zien. Ik hoop dat ze er, net als ik, ook weinig om geven, want die handjes… daar denk ik liever niet aan. :-)

  2. ach ja een beetje heimwee, het is moeilijk als je in twee landen leeft. Zal altijd blijven , ook als je weer in NL zou wonen. Maar als dan de sneeuw valt en het licht mooi is dan….kan je weer meer genieten van jullie bos, de rust en alles wat Zweden te bieden heeft. Een heel mooi 2015!

    • Ja, daar genieten we heel erg van! Toen we thuis kwamen, lag er sneeuw en de bomen zaten vol met rijp. Prachtig! Nu is de sneeuw weg, maar vandaag gaat het weer sneeuwen. En ons bos… dat ga ik vreselijk missen. :-)

Geef een reactie

