Autonoompje

Die Pluk, dat is me d’r eentje. Zat ze een paar weken geleden nog in de ja-fase, daar was ze kort daarna alweer uit. Nu is bijna alles NEE! Vooral als iemand iets voor haar wil bepalen. Of als het daar ook maar een klein beetje op lijkt. Nee, mevrouw wil zelf beslissen. Een paar voorbeelden.

We zitten aan tafel en ik vraag vriendelijk of Pluk misschien nog meer wil eten. Ze kijkt me boos aan en roept nee! Ik haal m’n schouders op, zeg oké en wil haar bordje aan de kant schuiven. Maar dan roept Pluk: WEL, grist haar bordje weg en kijkt mij zo mogelijk nog bozer aan.

’s Avonds als wij naar bed gaan, laten we de kinderen altijd nog even plassen. Ik zet een slaperige Jip op de wc, laat hem plassen en leg hem terug in bed. Dan is Pluk aan de beurt. Ik zet een slaperige Pluk op de… ze spant haar hele lijf. NEE, potje! Prima, op het potje, dan terug in bed. De volgende twee avonden gaat op dezelfde manier. De vierde avond denk ik slim te zijn en zet Pluk meteen op het pot… NEE, WC! Oké…

De avond daarop dacht ik nóg slimmer te zijn, maar dat bleek nóg dommer. Ik vroeg Pluk of ze op het potje of op de wc wilde. Dat wilde ze geen van beide. Toen ze begreep dat ze in deze kwestie geen keus had, ging ze in volledige verzetsmodus – krijsen, schoppen, spullen wegduwen. En op de grond van de badkamer plassen. Beentjes schoonmaken, nog meer krijsen, en uiteindelijk overgave. Ze heeft in bed nog een half uur lang mijn hand willen vasthouden.

We kunnen er meestal erg om lachen. Autonoom, dat is onze Pluk. Eén ding is zeker: ons leven is interessanter geworden met Pluk erbij.

Geef een reactie

