Bosbrand

Sinds we in Zweden wonen, hebben we meerdere keren kleine bosbranden van dichtbij meegemaakt. Brandweerwagens die langs ons huis kwamen rijden voor brandjes in ‘ons’ bos, enkele tientallen vierkante meters langs de kant van de weg in de fik, dat soort dingen.

Nu woedt er sinds een volle week(!) een bosbrand in Zweden, zo’n 90 kilometer ten westen van ons. Het oppervlakte van de brand is ongeveer de halve provincie Utrecht. De brand is nog steeds niet onder controle en er is hulp uit Frankrijk en Italië gekomen. De wind is vandaag gedraaid en nu zitten ook wij in een flinke rooklucht. Ik vind het heftig om te merken hoe lang zo’n brand oncontroleerbaar kan zijn, en hoe ver de rook komt. (Of ben ik daarin erg naïef?)

Het is sinds vandaag wat koeler – onder de 30 graden – en het heeft geregend. Er wordt nog meer regen verwacht. Ik hoop dat het helpt.

8 thoughts on “Bosbrand

  1. Heftig he om het nu echt mee te maken, gelukkig op afstand. Wij waren 4 weken geleden nog daar in de buurt van Sala. Je realiseert je bij droogte constant hoeveel droog hout er voorhanden is.en dus het brandgevaar dat op de loer ligt….

    • Gelukkig op afstand, inderdaad. Wij wonen vlak naast (100 meter) een bos, waar we vaak vertoeven. Bij droog weer zie je dat heel duidelijk: gras, hout, alles kan branden.
      Leuk dat jullie weer in Zweden zijn geweest. Hebben jullie ook weer lekker in de meren gezwommen?

        • Vlinderen, leuk! Jij hebt toch ook een biologie-achtergrond? Ik herinner me opeens dat we hier in de buurt een vlinderrijk gebied hebben, waar een vlinderwandeling doorheen loopt:
          http://www.biotopia.nu/besoek-naturen/fjaerilsstigen
          De folder (pdf) is mooi. We zijn al een tijdje van plan om die wandeling met Jip te maken; die kan dat soort dingen erg waarderen.
          Het is maar wat je behelpen noemt, zonder camping. ;-) Ik ben dol op ‘wildkamperen.’ De afgelopen jaren kozen we meestal toch voor een camping, omdat dat makkelijker is met kleine kinderen, maar ik kijk er alweer naar uit.
          Jouw foto’s zijn gaaf, zeg!

    • Dank je wel voor deze link, heel indrukwekkend om te zien en lezen (ik kan een ietsie pietsie zweeds lezen na zoveel jaar vakantie in Zweden)

  2. Ik zeg altijd stoer dat de bosbranden heeel ver bij ons vandaan zijn, maar met andere wind zitten wij dus ook midden in de rook……..

Geef een reactie

