Gebak

Jip is dol op koken en bakken. Vanmiddag in een speeltuin/bos ging hij “koffie” voor me zetten. Emmertje, steentjes erin, dennenappels erbij, een speelgoedautootje… het werd heel bijzondere koffie. Hij bakt ook vaak cakejes, soms van klei, andere keren van gebakken lucht: oven open, vormpjes erin, oven dicht, wachten… Maar écht bakken en het resultaat opeten is natuurlijk het allerleukste! Behalve dan dat je láng moet wachten, maar daar wordt Jip steeds beter in.

Deze vakantie vraagt Jip bijna dagelijks om cakejes, koekjes en ander lekkernij. Hij pakt de keukenkast met bakspullen uit en vertelt wat we nodig hebben. We bakken niet dagelijks, wel vaak. Maar jullie eten toch geen granen en suiker?! hoor ik onze real-life-kennissen vragen. Hoe bak je dan? Simpel, met amandelmeel, kokosmeel, fruit, cacao, noten, boter, eieren, en soms met slagroom. Het is heerlijk en het is gezond – wat betekent dat je er veel van mag snoepen, hihi.

Ons favoriete recept is een appeltaart. Belangrijk, vind ik, is dat deze snel te bereiden is. Onderstaande ingrediënten zijn voor twee springvormen. Ik bak meestal drie kleintjes. Eén gaat meteen op, de andere twee passen boven op elkaar precies in de koektrommel.

Appeltaart
(2 stuks; bereidingstijd 30 min, oventijd 45 min)

1.5 kilo appels, geraspt (voor de snelheid de schil gewoon laten zitten)
300 g amandelmeel
100 g kokosmeel
250 g rozijnen
2 tl bakpoeder
1 tl zout
1-2 el kaneel
6 eieren
100 g (kokos)olie
evt. 150 g gemengde gehakte noten

Roer alles in een grote kom (ik gebruik een kom van 5 liter, lekker ruim) door elkaar. Verdeel het mengsel over de 2 of 3 springvormen (waar ik bakpapier in leg, invetten kan ook) en bak 45 minuten op 180 graden. Smullen!

Er staan nu 3 taartjes in de oven. Morgen komt er een foto.

2 thoughts on “Gebak

  1. mmm, klinkt allemaal lekker! leuk dat Jip zo graag bakt. (even uit nieuwsgierigheid, waarom eten jullie geen granen? en is dat niet heel moeilijk?)

    • Leuke vraag! Een uitgebreid logje daarover komt hopelijk binnenkort. Voor nu een kort antwoord: wij eten sinds een half jaar Paleo/oerdieet. De directe aanleiding om iets anders te proberen was mijn buikpijn. Die verdween heel snel. Verder ben ik van een paar chronische ontstekingen af, heeft de Technicus veel meer energie (en stabieler) en zitten de kinderen lekkerder in hun vel. We willen nu niet meer anders!
      In het begin was het best moeilijk, omdat het veel tijd kostte om drie maaltijden per dag te bereiden en nieuwe gerechten te proberen. Inmiddels hebben we zoveel meer energie, dat we het er ‘gewoon even bij doen’.
      Tegen iemand die overweegt om het te proberen, zou ik zeggen: verzamel ideeën en recepten, probeer het een maand, en kijk hoe je je voelt. Ik help graag met recept-ideeën! :-)

Geef een reactie

