Zindelijk. En hoe!

Pluk is zindelijk. En niet zo’n beetje ook. Sinds een tijdje zegt ze niet eens meer dat ze moet plassen. Nee, ze gaat gewoon. Helemaal zelfstandig. Ik overdrijf niet. Een voorbeeld:

We zitten met z’n allen met de Lego te spelen. Pluk staat op, loopt weg, doet de badkamerdeur open, het licht aan, loopt naar de wc – het potje? daar is ze veel te groot voor! – doet het deksel van de wc open, pakt het krukje, doet haar broek en onderbroek uit, klimt op het krukje en gaat op de wc zitten. Tegen die tijd kijken wij even om de hoek of alles goed gaat. Pluk doet haar behoefte, doet de klep dicht, klimt op de wc, trekt door, klimt er weer vanaf en trekt haar broek weer aan.

Nee, ik overdrijf écht niet. Bovenstaande gebeurt dagelijks. Soms pakt ze zelfs een stuk wc papier en probeert zelf haar billen af te vegen. Een hilarische vertoning, met haar korte armpjes en bolle buik.

Ik wist wel dat kinderen die een ouder voorbeeld hebben, over het algemeen wat sneller zijn. Dat is best leuk. Maar zo snel?! Waar is mijn kleine meisje gebleven??

Meer over Pluks zindelijk worden:

9 thoughts on “Zindelijk. En hoe!

    • Zeker handig! Ik kwam laatst een moeder tegen met drie kinderen in de leeftijd van Jip en Pluk, alledrie nog volledig in de luiers. Toen besefte ik me hoe makkelijk wij het wat dat betreft hebben.

  1. Goed zeg! in september verwachten wij onze derde. Vooral het feit dat het poepen zo lastig gaat (kan gaan) in de eerste weken maakt dat ik het graag wil gaan proberen. Ik vind dat krampen en huilen zo zielig voor de baby. Ook heb ik gemerkt dat het voor de kinderen erg prettig is als ze zindelijk zijn (voor nlse begrippen waren wij met ruim 2 al vroeg). Onze eerste kinderen liepen wel heel laat, dus dat zal het “resulataat” wel wat beïnvloeden. Het gekke is dat ik het gewoon een beetje “eng” vind om te gaan proberen, raar he!? Over cultureel bepaald gesproken…..
    Je blogs over samen slapen heb ik ook met veel interesse gelezen. We gaan kijken hoe het loopt en wat we gaan toepassen. Je hebt me in ieder geval geïnspireerd waarvoor dank.

    • Wat leuk om te horen dat ik je geïnspireerd heb! :-)
      Ik vind het niet gek dat je het eng vindt om te proberen; dat had ik ook. Omdat ik het nog nooit in het echt gezien had, alleen informatie uit boeken en van websites, voelde het heel onwennig. Later besefte ik me: kinderen worden geboren met 9 maanden ‘levenservaring’, met het aanvoelen van hun lichaam en omgeving. Wij als ouders leren de kinderen om hun behoefte in hun luier te doen, dus kunnen we ze net zo goed aanleren om dat ergens anders te doen.
      Nu heb ik het een beetje andersom, dat culturele. Ik was eergisteren op een partijtje, waar een paar driejarigen met poepluiers aan rondliepen. Ik wist even niet wat ik zag en het voelde voor mij als een cultuurschok. ;-)
      Volgens mij maakt het niet zoveel uit als kinderen laat lopen, want ik heb verhalen gelezen van kinderen die naar het potje toe kropen. :-) Overigens kan ik ook babygebaren in combinatie met BZC aanraden. Voordat Pluk kon praten, gebaarde ze als ze moest plassen. Handig voor ons en fijn voor haar.
      Succes met het laatste deel van de zwangerschap en veel plezier met de BZC!

  2. Hi Jasmijn,

    Het ligt al heel ver achter me die periode… toch is het heel belangrijk omdat later toiletbezoek en evt. problemen met stoelgang en hygiëne de basis vindt in het zindelijk worden. Ik ben ooit met een kind in het ziekenhuis belandt die al lang zindelijk was maar de campingwc te eng en te smerig vond. Wat ik me ook nog herinner is dat ze vaak zomervakantie zindelijk werden want dan liepen ze meer bloot en snapten ze hoe het functioneerde.

    Fijn dat het zo makkelijk verloopt…. andere dingen gaan misschien langzamer en daar zul je meer geduld mee moeten hebben.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Dat zal inderdaad een tijd geleden zijn voor jou, haha!
      Pfoe heftig, naar het ziekenhuis omdat een camping-wc te vies was. Dat komt inderdaad vaker voor. Ik hoorde laatst van een moeder uit de wijk dat haar kind chronische buikklachten had, die bleken te komen doordat de crèche geen kinder-wc had en het meisje de grote wc te hoog vond. Het arme kind.
      Jip is inderdaad vorige zomer zindelijk geworden. Met Pluk dachten we deze zomer te gaan proberen haar zonder luier te laten lopen, maar dat bleek dus niet eens nodig. Ons geduld wordt voor andere dingen gebruikt. ;-)

  3. Waw! wat goed, zo snel zindelijk! leuk dat ze het op haar tempo mag doen en zelf mocht aangeven. ik had ook al over die methode gehoord, maar dacht ook ‘jakkes, geen luiers gebruiken’, maar zoals jullie het doen, de combinatie, lijkt me beter.

    • Ja, absoluut, alles op haar tempo! Van tevoren dacht ik: als ik ook maar iets van ‘moeten’ of ‘presatiedrang’ bij mezelf bespeur, dan stop ik ermee! Maar het was gewoon heel leuk om Pluk en haar signalen te observeren.
      Ik ken inmiddels een moeder die zelfs ’s nachts geen luiers gebruikt. Zij heeft binnen een paar weken de signalen van haar baby leren kennen en ze vinden het heel fijn zo. Maar ik vond het heerlijk laagdrempelig om luiers te gebruiken tijdens de BZC. :-)

  4. Pingback: Big baby | Kungslilja

Geef een reactie

