Tijdreizen

Zomertijd, wintertijd. Ik heb nooit begrepen waar dat voor nodig is. Elektriciteit besparen? Het schijnt dat het tegenwoordig een hoop meer kost dan dat het oplevert. Sinds we kinderen hebben, hebben we een grondige hekel gekregen aan dat gedoe. De kinderen willen niet slapen dan wel wakker worden, en het hele gezin is – niet overdreven – een week uit z’n doen.

Dit keer besloten we om er niet aan mee te doen. Oké, nu overdrijf ik, want een half jaar in een andere tijd leven dan de rest van de wereld, is ook niet handig. Maar we besloten om het uur op te delen. We verzetten de klok gewoon tien minuten per dag. Met, indien nodig, nog wat dagen ertussen waarin we de klok niet verzetten.

We begonnen afgelopen dinsdag. Het was bij ons tien minuten later dan in de rest van de wereld. De volgende dag nog een keer. Toen ‘haalden’ we de bedtijd niet, en besloten we de volgende dag de klok niet te verzetten. Enzovoorts. Behalve wat verwarring bij het halen van een bus (hoe laat gaat ‘ie nou?), waar we hartelijk om gelachen hebben, merken we er weinig van.

Dus.

Nog 20 minuten te gaan. Dan is onze tijdreis ten einde.

PS: Dit is uiteraard alleen praktisch als je nauwelijks tijden hebt om naar te leven. Mijn werktijden bepaal ik zelf, en de kinderen hoeven nergens heen. Maar wellicht kan een ander de klok vrijdag-, zaterdag-, en zondagavond iedere keer 20 minuten verzetten?

6 thoughts on “Tijdreizen

  1. Wel een idee ja! Wij leven wat warrig in het weekend van de zomertijd (wintertijd) maar op maandag moeten we gewoon weer op de minuten van de klok letten! Ik had er vroeger geen last van, maar tegenwoordig ben ik ook van slag. Weet niet of het de kinderen izjn of de oude dag.. :-)

    • :-) Vast de kinderen. Bij mij werd het toen ik kinderen kreeg opeens een hele slag erger. Of is dat dan toch ouderdom? Zo van, kinderen bezorgen je grijze haren…

  2. ik ben er juist wel blij mee. ieder jaar lijken de kinderen in de weken voorafgaand aan de verschuiving van klok alvast te anticiperen en worden ze steeds vroeger wakker. Nu is dat weer voor een hele tijd opgelost!

Geef een reactie

