Avondritueel

Half 6. We zitten aan tafel. De kinderen zijn moe. Erg moe. Jip heeft vanmiddag – jawel – meer dan 2 uur door het bos gelopen, gerend, en geklauterd. Pluk heeft dezelfde tijd op het balkon rondgescharreld. Ze zijn bijna te moe om te eten. Op schoot zitten en gevoerd worden, dat gaat nog net. Na het eten ploffen we snel neer in het leeshoekje – de enige kans op een traanloze avond. Jip kruipt dicht tegen me aan en Pluk rommelt wat aan m’n voeten. Jip noemt willekeurige bladzijdenummers en ik lees. Jip en Janneke.

Na een stuk of tien verhaaltjes is het tijd om naar bed te gaan. Pyjama’s aan, tanden poetsen en in bed. Jip kruipt diep onder de deken en dicht tegen mij aan. Pluk ligt aan de borst. Groot en klein tegelijk. Actief als ze meestal is, komt ze aan de borst helemaal tot rust. Haar ogen vallen langzaam dicht, net als die van Jip. Om kwart over 7 slapen ze allebei.

Morgen weer een dag.

6 thoughts on “Avondritueel

  1. Daar kan ik ook zo tevreden mee zijn, lekker rustig afronden na een drukke geslaagde dag! Nu ik dat zo zeg, ik moet de kindjes ook weer eens flink uit laten. Wie weet dit weekend.

Geef een reactie

