Babygebaren 2.0

Net als destijds met Jip, zijn we nu ook met Pluk heerlijk aan het gebaren. Het begin was weer even lastig; we moesten onszelf eraan herinneren om de gebaren te maken. Maar toen Pluk net 9 maanden was, maakte ze haar eerste gebaar. En dan word je als ouder vanzelf enthousiast. :-) Een tijdje bleef het bij drie gebaren: meer, spelen en klaar. Grappig, want met Jip hebben we een soortgelijke ‘gebarenpauze’ gehad. Een maand geleden begon ze opeens meer gebaren te maken, en nu maakt ze er al bijna 20!

De dag begint meestal met het gebaar voor kaas – haar lievelingsvoer. Dat gebaart ze – niet overdreven – vaak nog voor ze haar bed uit is. Door de dag heen komen de gebaren voor klaar, meer, op, eten en drinken veelvuldig voorbij. Verder vindt ze het erg leuk om met de lamp te spelen, vooral de lamp met de dimmer. Muziek is nog een favoriet. En met een zingende Jip in huis, kan ze dat gebaar ook veel maken. Daarbij doet ze alle gebaren van het liedje Imse vimse spindel / Hansje pansje kevertje vrolijk mee, iedere keer dat Jip het zingt.

Jips eerste gebaar was boeklezen was zijn absoluut favoriete bezigheid. Tot voor kort kon Pluk niet stilzitten en waren boeken niet aan haar besteed. Maar opeens is ook zij verliefd geworden en duwt de ganse dag boeken onder onze neus. Als ze alleen al het woord boek hoort, vouwt ze enthousiast haar handen open en dicht.

Het allermooiste van babygebaren vind ik, net als destijds bij Jip, het geluk op Pluks gezicht als we haar begrepen hebben. Dolblij! Ze heeft ook al weken geen driftbui meer gehad; ik heb het gevoel dat babygebaren daaraan bijdragen.

We hebben vorige week onze lijst-aan-de-muur uitgebreid naar 70 gebaren. Dat lijkt heel veel. Een richtlijn die we hanteren, is dat wij minstens twee keer zoveel gebaren willen gebruiken, dan dat Pluk doet. En dan valt 70 wel mee, zeker nu ze  bijna elke dag een nieuw gebaar leert. Bovendien kennen we de meeste gebaren nog uit de tijd dat we met Jip gebaarden, dus hoeven we niet zo veel te oefenen.

Ik ben heel benieuwd hoe Pluks gebaren zich verder gaan ontwikkelen!

8 thoughts on “Babygebaren 2.0

  1. Misschien is het wel leuk om erbij te vertellen dat ze met de gebaren meepraat vaak. Ik denk dat het een heel talig kind wordt, heel sociaal. Dat zijn mijn observaties van afgelpen vrijdag tenminste toen ik bij jullie was. Het was erg gezellig, bedanktvoor de heerlijke lunch!

    • Wij vonden het ook heel gezellig; bedankt voor je bezoek!
      Ik heb zojuist een update geschreven. Ik was het vergeten te schrijven, maar dat praten erbij maakt het juist zo speciaal. :-)

  2. Boeiend! En leuk dat het zo goed gaat natuurlijk, dan houd je het ook goed vol.

    ik heb er zelf geen ervaring mee en ben bang dat het nu een beetje laat is voor onze kinderen :-) Jongste praatte laat (vergeleken met oudste twee dan), misschien was het juist voor hem een goed idee geweest?!

    • Haha, ja, dat is waarschijnlijk wel een beetje laat. Ik denk niet dat ze nog erg enthousiast zouden zijn. ;-)
      Ik ken een kind dat erg laat is met praten en er heel veel baat bij heeft. Maar eigenlijk zijn babygebaren geschikt voor ieder (ziend) kind. Een vriendin noemde laatst dat alle jonge kinderen in feite lijden aan het ‘locked-in syndroom’ – ze begrijpen al ZO veel meer dan ze kunnen uiten!

  3. Hi Jasmijn,

    Ondertussen vind ik het heerlijk dat mijn kinderen groot zijn, maar ik vind het jammer dat ik het onderdeel babygebaren destijds totaal gemist heb. Daarom zouden ze nog wel weer even klein mogen zijn mijn 3 slungels.

    Groetjes,

    Dorothé

  4. Pingback: Pluks gebaren update | Kungslilja

Geef een reactie

