Een naam voor ons kind + Update

Ruim 3 jaar geleden alweer was de eer aan ons om een naam voor ons (toen nog ongeboren) kind uit te kiezen. We wilden een originele naam. Dat wil tegenwoordig bijna iedereen, dus daarin waren we totaal niet origineel. We wilden ook een naam die in het Zweeds, Nederlands én Engels goed is uit te spreken en geen rare betekenis heeft.

Het was makkelijk. We hadden al een jongensnaam nog vóórdat ik zwanger was. En toen we bij de twintigwekenecho te horen zien kregen dat Jip een jongetje was, zijn we zijn echte naam meteen gaan gebruiken. We vonden dat leuk. Juist omdat we zo ver bij familie vandaan woonden, was het voor ons fijn om te merken dat Jip als persoon al ging leven.

Voor Pluk hadden we dezelfde eisen: een originele naam, in bovengenoemde drie talen goed uit te spreken. Tijdens de echo was het niet te zien, maar ik was ervan overtuigd dat we nog een jongetje zouden krijgen. Een jongensnaam hadden we ook. Voor de ‘zekerheid’ wilden we echter ook graag een meisjesnaam bedenken. Niet dat het haast had, want hier in Zweden mag je er drie maanden over doen om de naam van je kind op te geven. Maar wij wilden ons kind graag meteen een naam geven.

Toen we ruim een week voor Pluks geboorte onverwachts nog een echo kregen, wilden we toch ook graag weten welke soort er in mijn buik groeide. Dan wisten we of we op moesten schieten met een meisjesnaam bedenken. En ja, we moesten opschieten. :-)

Dat was lastig. Er was namelijk nóg een eis bijgekomen: niet te zoet. Want ik had al gevoeld dat Pluk een pittige dame was. Er was één naam waar we steeds op terugkwamen, maar die stond in de Top-heel-weinig. Bijna hadden we de knoop doorgehakt – een bijzondere naam met een mooie klank – toen we nog even opzochten wat de oorspronkelijke betekenis was. J.aweh is mijn god. De naam viel af.

We zaten met onze handen in het haar. Toch maar de populaire naam? Ik maakte met behulp van de statistieken een rekensommetje. Toen bleek dat op een gemiddelde basisschool met 8 klassen nog één andere Pluk zou zitten. Ooooo, maar dat valt mee!

Zodoende hadden we een naam voor Pluk. Dat was gisteren precies een jaar geleden. Vier dagen voor haar geboorte. En weet je wat grappig is? We hebben op Pluks naam heel veel enthousiaste reacties gekregen. Het is niet voor niets een populaire naam.

Wij zijn nog steeds heel blij met beide namen.

Update voor de nieuwsgierigen onder ons: Dankzij de tip van Mrs.T heb ik een kleine puzzel gemaakt. Ik heb alle letters van de namen van Jip en Pluk een plek opgeschoven. (Ik zeg niet welke kant op, maar wel allemaal dezelfde kant.) De echte namen van Jip & Pluk zijn… Pxfo & Kvmjb  :-)

17 thoughts on “Een naam voor ons kind + Update

  1. Hi Jasmijn,

    Je kind doet een leven lang met zijn/haar naam, dus dat is wel een flinke afweging waard. Namen zijn echt heel persoonlijk.

    Dit gedicht over naamgeving heeft me altijd veel gedaan. Het is van Neeltje Maria Min

    ‘Mijn moeder is mijn naam vergeten

    Mijn moeder is mijn naam vergeten.
    Mijn kind weet nog niet hoe ik heet.
    Hoe moet ik mij geborgen weten?

    Noem mij, bevestig mijn bestaan,
    Laat mijn naam zijn als een keten.
    Noem mij, noem mij, spreek mij aan,
    o, noem mij bij mijn diepste naam.

    Voor wie ik liefheb, wil ik heten.’

    Groetjes,

    Dorothé

  2. Ik ben pas er achter gekomen dat er veel namen verzonnen zijn voor de privacy, op bloggen ik dacht dus echt eerst dat je gek was op de boeken van Annie MG Schmidt met Jip en Pluk, wat dom hé

    • Daar ben ik ook dol op! We lezen nu ‘Jip en Janneke’ voor, en Pluk krijgt ‘Pluk van de Petteflet’ voor haar verjaardag. We hebben Pluk namelijk ook echt zo genoemd toen ze nog niet geboren was. Ik vind het trouwens niet dom, hoor. Ze hadden gewoon zo kunnen heten, waarom niet?

  3. Ook ik heb eeb tijdje gedacht dat Jip zijn echte naam was (hier een neefje dat echt zo heet) maar toen Pluk erbij kwam viel het kwartje.

  4. Je kunt hun namen hier gewoon neerzetten hoor als je er streepjes tussenzet. Of je maakt er een geheimschrift van. Dat de A eigenlijk een E is en de B een F en de C een G en zovoort. Dan weten we het tenminste.

  5. Wat jammer dat ik nu hun namen al weet! Anders had ik net zo lang naar die aanwijzingen zitten staren tot ik het wist….. Ik heb trouwens voor >Pluk een verjaarscadeau uit Nederland meegenomen,. Misschien kom ik het wel ergens in februari brengen….

Geef een reactie

