Sensorisch spel

Buiten is het grauw en regenachtig. Er ligt nog steeds geen sneeuw om lekker in te ravotten. Wij blijven lekker binnen. En wat is er op zulke dagen leuker dan een origineel nieuw spel? Helaas ben ik niet zo goed in originele dingen verzinnen, dus jatte ik een idee van het www: spelen met gekleurde rijst!

Ik dacht slim te zijn, en nam macaroni. Dat is groter en dus makkelijker op te vegen. Dacht ik. Fout gedacht! Als je erop gaat staan, verpulvert macaroni tot stukjes vele malen kleiner dan rijst. Resultaat: méér troep. Ach, daar kunnen we wel tegen. Volgende keer beter.

Maar goed, ik maakte dus gekleurde macaroni. Ik deed 250 gram in een diepvrieszak. Daarbij deed ik 3 theelepels azijn, 4 theelepels vloeibare voedingskleurstof (ik begon met minder, maar dat werd niet mooi genoeg), en twee druppels geurende olie (om de geur van de azijn te verbloemen). Alles goed mengen in het zakje, de macaroni op een bord uitspreiden en een nacht (korter kan waarschijnlijk ook) laten drogen. En klaar. Een kind kan de was doen. Bovenstaande deed ik overigens in drievoud: 250 gram macaroni per kleur.

Sensorisch spel 1

Sensorisch spel 2

volgende dag zette ik de borden met macaroni klaar, evenals een aantal plastic potjes en meetinstrumenten. Toen maakte ik de tweede fout door Jip aan tafel te zetten. De macaroni stuiterde op de grond en lag in alle hoeken van de keuken. Even later zaten Jip en Pluk dan ook op een kleed op de grond te spelen.

Sensorisch spel 3

Sensorisch spel 4

Ze vinden het fantastisch! Jip vraagt minstens drie keer per dag om de maroki. Hij maakt allerlei constructies om de macaroni van het ene voorwerp in het andere te laten ‘stromen.’ Pluk gilt van plezier en gaat het liefst midden in de bak met macaroni zitten. En wij als ouders spelen graag mee. :-)

Sensorisch spel 5

Sensorisch spel 6Opruimen gaat makkelijk: alles bij elkaar vegen en samen met de plastic attributen in een af te sluiten bak kieperen. Zand en stof is er makkelijk uit te halen met een vergiet. Dat doen we natuurlijk niet elke keer, aangezien het spul meerdere keren per dag tevoorschijn komt.

Als het niet snel gaat sneeuwen, maak ik ook nog een portie gekleurde rijst.

7 thoughts on “Sensorisch spel

  1. Vroeger bij mij op school hadden ze ook een watertafel vol met allerlei verschillende droge bonen, rijst en linzen. variatie genoeg te bedenken.

  2. Heel leuk idee. Zag bij love2bemama al een keer zoiets voorbij komen met rijst en pasta. Maar man, ik denk niet dat ik dat ooit in huis wil. Wat een troep geeft dat ;) Emily zal er niet zo’n zooi van maken, maar die kleine Mila…. Haha. Nog even niet :) Misschien in de tuin een keer :P

    • Wij hebben hetzelfde verschil tussen Jip en Pluk. Jip houdt het netjes, maar Pluk gooit ermee. Ik vind de troep niet zo erg; een keer stoffer en blik door de kamer en alles is weg. :-)

Geef een reactie

