Zalige kerst

We hadden geen plannen. We hadden geen verwachtingen. Kerstdagen met kleine kinderen zijn net als alle andere dagen, zei mijn schoonmoeder. Precies, zo is het. Bovendien hechten we zelf niet zo aan de kerstdagen en hebben we geen familie in de buurt. Wij wilden alleen rust, gezellig samen zijn en genieten van de kleine momenten. En wat zijn we verwend! Hier volgt een verre van complete lijst met verwennerij.

Het begon met Pluk, die voor het eerst in ruim een week weer eens langer doorsliep, in plaats van elk uur wakker te worden. Van 11 tot 4 aan één stuk! Dat deed mij goed. :-)

Ik kon deze dagen een paar uurtjes achter de naaimachine, voor het eerst in lange tijd. Geen mooie nieuwe creaties, maar gewoon een paar achterstallige verstelklusjes. Lekker prutsen. Jip hield me gezelschap; zijn interesse voor machines is groot.

Pluk begint sinds een dag of twee niet meer meteen te gillen als ik twee meter bij haar wegloop. Wat een vrijheid!

Jip wilde, na een succesvolle fietstocht op eerste kerstdag, de dag erna wéér gaan mountainbiken. Hij reed weer over de meest hobbelige bospaadjes, onder luid commentaar zoals grote stap, joehoe! beetje naar links, beetje naar rechts, nog een keer proberen en o jee, ik zit vast! Het fietsonderhoud na afloop bleek een groot deel van de charme. Na de eerdere sessie door het water heen, vond hij dat zijn fiets onder de douche afgespoeld moest worden, net als papa’s mountainbike. Vandaag liet hij bij thuiskomst zijn achterband leeglopen, haalde een fietspomp en probeerde de band weer op te pompen. Vervolgens vroeg Jip om een inbussleutel en ging als een volleerd fietsenmaker aan de slag. Toen hij daarna ook nog aan een ander wiel mocht sleutelen, kon zijn dag niet meer stuk.

Inbussleutel

Wiel

Pluk ging ons aan tafel weer eens ‘natspetteren’ met haar waterfles. Dat doet ze wel vaker; heeft ze van Jip geleerd. Ze pakte de fles op een speciale manier vast en begon heel ondeugend te giechelen. De schat!

De kinderen hebben heerlijk samen zitten spelen. Met de duplo (duplo RULES!) en met de wonderdoos – een doos met lampjes, toeters en bellen, enkele decennia geleden door de vader van de Technicus in elkaar gezet.

Wonderdoos

Ik ging op eerste kerstdag ’s ochtends een stuk wandelen en kwam thuis met twee slapende kinderen in de fietskar. Ze sliepen nog 3 kwartier door, wat ons een zalig moment van rust in huis gaf.

Jip zei dat hij een kussengevecht wilde houden. Zijn aandacht werd echter door iets anders in beslag genomen. Ondertussen ging Pluk op ‘missie’ letterlijk door de duplobak heen en zo stond ze twee minuten later gillend van plezier met een kussen in haar handen. Klaar voor de strijd!

Zo waren er nog vééél meer mooie momenten deze dagen.

En wat we gegeten hebben? Niets bijzonders. Ik wil nog wel eens ambities hebben in de keuken, maar de Technicus had me op het hart gedrukt vooral niets extra’s te willen doen. Want we eten elke dag al heerlijk! De schat.

4 thoughts on “Zalige kerst

  1. Klinkt als heerlijke dagen! Genieten. Wij hebben wel lekker gegeten, maar ik ben nu al 2 1/ kilo afgevallen. Morgen is het een week geleden dat ik begon. Leo begon en dag later en heeft het gewicht van zondag als beginpunt. Hij kiest er voor om zich niet vaker dan 1x per week te wegen, terwijl ik me iedere dag weeg. Hij weet het dus nog niet…..

Geef een reactie

