De omvalfiets die geen omvalfiets meer is

Jip heeft een loopfiets. Al een hele tijd. Daar is hij heel blij mee, maar er is één probleem. Het is een omvalfiets. En daarom wil hij er niet op. Hij heeft er wel een oplossing voor bedacht. Een tijd geleden heeft hij een keer ergens op een driewieler gereden. Dus: papa moet nog een wiel voor mijn loopfiets maken. Die aan de achterkant kan. Zodat die niet meer omvalt. Maar daar begon papa natuurlijk niet aan.

Dus wij praatten als Brugman. Dat het weliswaar een omvalfiets is, maar dat hij niet meer omvalt als Jip erop zit. ;-) Het leek niets uit te maken. Jip vond het maar niks, zo’n omvalfiets.

Tot vanmiddag. Toen wilde Jip opeens buiten gaan fietsen. Waarschijnlijk geïnspireerd door de Technicus, die het mountainbiken weer heeft opgepakt. Prima. Ik ging met Jip naar buiten, de Technicus en slapende Pluk bleven binnen. Ik had er een hard hoofd in, maar liet dat niet merken. Ik zette Jip zijn helm op, deed de liftdeur open en zei: Fiets de lift maar in. En dat deed hij! Vervolgens reed hij kletsend naar buiten. Hij wilde naar de put, en dan door het water fietsen. Yeah, sure, dacht ik. Maar liet dat natuurlijk ook niet merken.

Jip kletste verder. (Met speen in zijn mond wegens de focus op de middellijn en dus balans.) Hij kletste over zijn fiets, die geen omvalfiets meer is. Jip had het opeens helemaal door: er zitten geen trappers op mijn loopfiets. Dat is fijn. Want dan kan ik alleen op mijn zadel zitten en met mijn voeten op de grond. Het heeft dus toch geholpen, dat praten van ons.

Omvalfiets 1

We kwamen bij de put. En Jip reed het water in. EN JIP REED HET WATER IN! (Niks engs, hoor mensen, hij kan er niet in verdrinken. Ik had het gewoon niet verwacht van m’n voorzichtige ventje.)

Omvalfiets 2

Even later wilde hij naar de buis, iets verderop. Ik stond al klaar om een stukje om te lopen, over een paadje. Maar Jip reed gewoon door het bos. Over dikke boomwortels, door de modder heen. Hij had er zin in!

Omvalfiets 3

Vanaf de buis wilde hij weer terug naar de put. Dit keer door het water. En dat was DIEP.

Omvalfiets 4

Jip kan niet loopfietsen. Jip kan mountainbiken! Net als z’n vader. En z’n ouders zijn apetrots.

Informatie: Jips loopfiets is een Islabike. Er waren voor ons drie belangrijke redenen om zo’n sjieke loopfiets te kopen. 1) De handrem is geschikt voor kleine kinderhanden. 2) De fiets is lichtgewicht – niet onbelangrijk, aangezien je er als ouder de helft van de tijd mee loopt te sjouwen. 3) De fiets heeft een hele hoge tweedehandswaarde, dus kost uiteindelijk niet eens zo veel.

12 thoughts on “De omvalfiets die geen omvalfiets meer is

  1. Zo, DAT is DIEP!!! Stoer man, die Jip. Ben trots op hem. Goed gedaan van die middenlijn!!! Ik ben er zo trots op, alsof ik het zelf heb verzonnen…..

  2. Mooie plaatjes, kleine mountainbiker met speen, haha. Jongste hier is geen held op de loopfiets – dochter deed dat beter- , hij loopt met handicap tussen zijn benen zeg maar. Het zal wel een kwestie van motiveren en oefenen zijn. Binnenkort maar eens kijken of hij kan fietsen zónder zijwieltjes…

    • Die van ons is over een paar maanden vijf he, dus daar aan toe. Het klinkt een beetej alsof ik als een echte opschep moeder aan het overbieden ben, maar zo bedoel ik het natuurlijk niet… daar ken je me hopelijk inmiddels te goed voor.
      Zoals gezegd, Jip is een held! :-)

      • Haha, nee, zo had ik het totaal niet opgevat, hoor!
        Kan kleuter al steppen? Volgens mijn ouders gaat het fietsen zonder zijwieltjes heel makkelijk zodra ze dat kunnen.

  3. Pingback: Zalige kerst | Kungslilja

  4. hoe zijn jullie aan de islabike gekomen. Het lukt mij niet een islabike aan te schaffen omdat wordt aangegeven dat ze niet worden geexporteerd omdat ze de vraag niet aankunnen

    • Wij hebben de Islabike in Engeland gekocht en het bedrijf stuurde ‘m gewoon naar ons op. Maar dat is al ruim een jaar geleden. Zonde dat ze niet meer exporteren! Ken je iemand in Engeland? Dan zou je via die persoon misschien iets kunnen regelen? Succes!

  5. Pingback: Fietsen | Kungslilja

Geef een reactie

