Kersttradities

Zweden, een paar dagen vóór kerst 2008. Het was eerste jaar dat we hier woonden. Ik klets met een collega over hun plannen voor kerst.

Collega: En dan kijken we om 3 uur ’s middags met de hele familie Kalle Anka (Donald Duck).
Ik: Wat toevallig, collega J. zei ook al dat ze Kalle Anka zouden gaan kijken.
Collega (lachend): Iederéén kijkt Kalle Anka met kerst.
Ik (lachend): Ja, tuurlijk! En dan eten jullie zeker ook allemaal precies hetzelfde!
Collega (bloedserieus): Ja, jullie Nederlanders niet dan?
Ik: You’re kidding! Nee, echt? Wat is jullie kerstmaaltijd dan?
En de collega gaf een gedetailleerde omschrijving van de Zweedse kerstmaaltijd. Die dus ELKE Zweed op kerstavond nuttigt.

We zijn vijf jaar verder en ik heb een hoop geleerd over de Zweden en hun tradities. De Zweden zijn een extreem homogeen volk. Afwijken van de norm wordt niet op prijs gesteld, en wordt door velen gevoeld als een openlijke aanval op hun tradities en de Zweedse identiteit. De tradities rond kerst zijn nog sterker dan bijvoorbeeld die met Midsommar (midzomer).

Ik krijg nog regelmatig de vraag wat ‘wij Nederlanders’ met kerst eten. Ik moet er elke keer weer om lachen. Nou, wat wij eten weten we nog niet, maar het is waarschijnlijk niet hetzelfde als alle andere Nederlanders!

7 thoughts on “Kersttradities

  1. O grappig, ik dacht dat het van die zelfdenkende mensen waren, Zweden… Het enige dat wij aan kerst doen is kijken naar Linus op tv in de aanloop naar. (Oke, en kaartjes sturen)

    • Ja, dat dacht ik nou ook altijd! De eerste indruk is dat ze heel zelfverzekerd in hun eigen keuze zijn, maar dat lijkt nu meer zoiets als: vol zelfvertrouwen de massa volgen. ;-)

  2. Ja, het is echt grappig, maar zo werkt het met de Zweden. Ik had een keer pompoensoep gemaakt als bijdrage aan een kersttafel. Er kwamen tien mensen op me af om te vragen of pompoensoep een traditioneel kerstgerecht was in Nederland. Na de vijfde persoon heb ik het opgegeven en “ja” gezegd…
    Wij hebben dit jaar een kerstham gekocht, maar een gezouten rauwe. Die heb ik gekookt met kruidnagel en kaneel (glogg kruiden) en daarna met honing en bruine suiker ingesmeerd en gegrilld. Hij was echt VERRRUKKULLLUK!!!!!
    We hebben er nu twee dagen van gegeten en er is nog een kontje over. Dat gaat door de pasta tweede kerstdag.

    • Haha, traditionele Hollandse pompoensoep!
      Die ham klinkt inderdaad heerlijk! En wat dat betreft hebben de Zweden het wel slim bekeken: je 1 keer uitsloven in de keuken en er vervolgens dagenlang van kunnen eten.

    • O ja, dat had ik er natuurlijk bij moeten zetten. :-)
      Ze hebben een zogenaamd ‘julbord’ (lopend buffet; letterlijk: kersttafel) met een hoop verschillende gerechten. De tradities verschillen wel een beetje per streek en het is ook toegestaan om een klein beetje te variëren, met name met de bijgerechten. De belangrijkste items zijn: julskinka (kerstham), köttbullar (gehaktballen, bekend van de Ikea), Janssons frestelse (een of andere ovenschotel), sill (haring, maar dan anders dan in NL) en prinskorv (prinsenworstjes).

Geef een reactie

