Egentid

Vanmorgen nam ik beide kinderen mee naar de Ikea en Bauhaus voor wat kleine boodschappen. De Technicus had op die manier een ochtend ‘egentid’ (eigen tijd). In de bus stonden twee moeders die ik ken, met ieder twee kinderen in de leeftijd van Jip en Pluk. We hadden het over… kinderen (natuurlijk). Over welke fases we het leukste dan wel lastigste vonden. Moeder A. was duidelijk een babymoeder. Moeder L. en ik vonden het na de babytijd juist leuker worden.

Ik: Het moeilijkste vind ik nog wel ‘egentid.’
Moeder L.: Egentid, wat is dat?
Ik: Wat je op je werk hebt! 

Maar ja, moeder L. is leerkracht, dus zelfs daar heeft zij geen eigen tijd. Het was fijn om eens van anderen te horen dat zij óók geen tijd voor zichzelf hebben in de drukte van kleine kinderen. De andere twee hadden wel familie – dus oppas – in de buurt wonen, waar ze dankbaar gebruik van maakten. Toen Jip nog enig kind was, hebben wij nooit de behoefte gevoeld om even alleen te zijn. Toen waren zijn middag- en avondslaap nog meer dan genoeg. Maar nu snakken we ernaar!

Ach, in Zweden wonen heeft voor- en nadelen.

8 thoughts on “Egentid

  1. Die egentid heb ik hard nodig, weet ik weer, na drie dagen bovenop mijn familie te hebben gezeten. Een uurtje even zónder, dat is zo lekker! En aan de andere kant kan ik het ook weer niet loslaten, dan moet ik ze snel weer zien als ze bij een ander zijn ondergebracht….

    Heb je geen (al dan niet betaalde) oppas in de buurt? Gewoon om even samen iets te kunnen doen of alleen?

    • Ja, ik had het gelezen; hilarische omschrijving van die kuil van een bed! Ik heb dat ook, dat ik het liefste snel weer naar huis ga. Wat apart is dat toch. We hadden een oppas, maar die heeft een hernia. Een nieuwe (relatief onbekende) oppas durf ik op dit moment nog niet met Pluk. Ze reageert al zo heftig als ik er even niet ben, dus als de Technicus er óók niet is… Nou ja, voorlopig lossen we elkaar wel af. :-)

  2. ‘Egentid’ die is inderdaad heel belangrijk. Ik heb gemakkelijk praten met mijn ouders op 300 meter. Maar daarnaast: als ik vind dat het tijd is voor ‘Egentid’ dan is het ook tijd voor ‘Egentid’ en daar moeten de meiden dan maar even mee dealen. Nu zijn ze op een leeftijd dat dat heel gemakkelijk kan, maar ook toen ze kleiner waren was ik daar vrij strikt in.

    • Inderdaad, errug belangrijk. Heerlijk, je ouders zo dichtbij. Tegen Jip kan ik al wel zeggen ‘nu even niet’, maar Pluk begint dan te jengelen of te gillen. En dat kan ik niet echt negeren. Gelukkig is het vakantie en kunnen we elkaar aflossen, dat scheelt!

  3. De kinderen (12-14-16) hebben hier vakantie en ik voel me opgejaagd in mijn huis. Naast de behoefte aan tijd voor mezelf is er ook een behoefte aan een plek voor mezelf gekomen…dat mijn spullen met rust gelaten worden, dat er geen troep meer ligt of andere dingen waar iets mee moet, dat ik zo op de computer kan zonder er eerst een kind af te jagen en tv kan kijken naar een programma dat mij interesseert (geen vechtfilms). Manlief kan dat beter want die doet gewoon wat hij wil temidden van alles. Hij houdt wel rekening met anderen maar ook met zichzelf en zijn behoeftes. Het is heel belangrijk dat je dat doet ‘eigentid’ nemen en hoe vroeger je begint hoe sneller het gewoon wordt voor alle partijen. Zoek mogelijkheden voor oppas, speelafspraken etc. Het is nu heerlijk rustig in huis… iedereen slaapt nog om half negen, dus ik pik mijn tijd.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Ja precies! Even iets willen doen, en dat je spullen daar nog liggen als je even weg bent geweest. Ik begrijp mijn eigen moeder steeds beter. :-)
      Het komt wel goed bij ons. Ik zat er even doorheen, omdat de hele familie al ruim een week ziekig is, Pluk bijzonder onrustig sliep (dus slaapgebrek voor mij), ik door ziekte al een week niet gewerkt had, en dus ook niet gesport (wat ik nodig heb, daar weet jij waarschijnlijk alles van). Vandaag hebben de Technicus en ik elkaar afgelost, ben ik even alleen een stuk gaan fietsen, en was alles weer wat relaxter. Nog een hoop van deze dagen voor de boeg! :-D

Geef een reactie

