Langetermijndoelen

Het is als ouder (en waarschijnlijk ook in andere functies) zó makkelijk om je te richten op het probleem van het moment, en daarbij de langetermijndoelen uit het oog te verliezen. In de dagelijkse drukte wil ik nog wel eens blijven hangen in de gedachte “ik wil dat hij doet wat ik zeg.” Liever zie ik mezelf een stap terug nemen, me bedenken welke eigenschappen we onze kinderen willen helpen ontwikkelen, en daar een creatieve manier voor bedenken. Langetermijndoelen dus.

Daar praten de Technicus en ik regelmatig over. Onze doelstellingen in het ouderschap. De ‘visie’ die we hebben. Onze manieren. Niet als gefixeerd doel, maar om richting te geven. Om in het dagelijks leven te weten wat we wel en niet willen doen en waarom. Reflecteren.

Ik merk dat ik onze langetermijndoelen minder goed in de gaten kan houden in periodes van (fulltime) werk. Als ik veel thuis ben, word ik meer begripvol en tactisch. De kerstvakantie is begonnen. Joepie!

2 thoughts on “Langetermijndoelen

  1. Wij (manlief en ik) missen de tijd om over een opvoedingsvisie te praten… we doen maar wat, maar gek genoeg komt het toch goed (meestal), blijkbaar hebben we toch eenzelfde idee. Wat we wel doen is een speltactiek bespreken om een korte termijndoel te halen (bijv. kind door de proefwerkweek helpen of kind beter leren tandenpoetsen of kind zelfstandiger maken) en de ene keer coacht de een en de andere keer de ander. Vaak is wel degene die het meeste thuis is degene die de tactiek het beste kan bepalen.

    Fijne kerstvakantie en groetjes,

    Dorothé

    • Bij ons is tijd ook de beperkende factor. :-)
      Wij praten hierover vooral omdat ons gevoel zo anders bleek te zijn dan onze ideeën vooraf. En met de komst van de tweede bleken bepaalde dingen wéér heel anders! ;-) We reflecteren steeds minder vaak; het voelt nu meer vanzelfsprekend.

Geef een reactie

