Verzetsstrijd

Pluk is erg op de aanwezigheid van haar moeder gesteld. Ze is er inmiddels wel aan gewend dat moeder overdag vaak weg is. Dat haar vader dan voor haar en haar grote voorbeeld Jip zorgt. Ze vindt het inmiddels ook prima om overdag bij haar vader in de draagdoek in slaap te vallen. Of in de fietskar, naast haar grote broer. Maar ’s avonds, dan mag mama nauwelijks in een andere ruimte verblijven, of Pluk zet het op een schreeuwen.

Maar deze moeder wil ook wel weer eens ’s avonds weg kunnen. Zonder kind. Dus werd er geoefend in huize Kungslilja. De Technicus probeerde Pluk in slaap te sussen. En dan dacht ik na een minuut of tien: laat maar zitten, we proberen het over twee weken nog wel eens. Tja. Dan kom je niet ver, met een koppig kind als Pluk. Daarom besloten we gisteren om ervoor te gaan. We vertelden de kinderen over ons plan, ik zei Pluk welterusten, en ging Jip naar bed brengen.

Pluk was woedend! Furieus! Ze sloeg met haar vuisten op de borst van de Technicus en wurmde zich los. Ze probeerde uit de kamer te ontsnappen, naar mij toe. Ze sloeg driftig op de barricade die de Technicus had opgeworpen. Ze duwde en schopte om erdoor te kunnen. Na een half uur kwam ik terug in de kamer. Pluk was nog net zo boos. De Technicus hield Pluk op schoot en ik ging naast hen zitten. Ze lanceerde zichzelf haast naar mij toe en de Technicus had moeite om haar vast te houden. Ik vertelde Pluk nog een keer dat ze bij haar vader moest gaan slapen. Ik weet niet of ze het gehoord heeft, zo hard krijste ze. Maar even later voelde de Technicus dat ze ontspande. Na drie kwartier hevige strijd, gaf ze op en viel als een blok in slaap. Bij de Technicus op schoot.

We waren al onder de indruk van haar karakter, maar nu nog meer. Ik heb nog nooit een kind zó lang zó boos gezien. Wat een intensiteit!

En vanavond? Vijf minuten. Toen sliep ze. Ik hoop dat ze mij nog lief vindt. ;-)

8 thoughts on “Verzetsstrijd

  1. Tja, soms moet je gewoon de strijd aangaan. En soms moet je nog even wachten.. Dat jongste kind van mijn zoon kwam heel de tijd uit zijn bed, wel 20 x of zo en ‘snachts ook. Ze besloten dus ook de strijd aan te gaan ….. Een UUR was hij woedend, had alles uit zijn kasten gegooid en was met de laden gaan smijten, hij had een kleed met sudocreme ingesmeerd, gewoon uit woede (konden ze dus weggooien) en maar niet bedaren. Het werd gewoon gevaarlijk! Nu hebben ze de deur op een kier, als hij uit zijn bed komt zeggen ze: “Zal ik je weer naar je bed brengen?” en hij zegt ja…’s Nachts komt hij nog een keertje even kijken of iedereen er nog is en dan is het goed…… Zodra de deur echter dicht zit is hij WOEDEND!!

  2. Hoi Jasmijn,

    Herkenbare strijd. Ik probeerde meestal een alternatief, maar daar is Pluk nog net te klein voor denk. In mijn situatie leerde mijn oudste aan mijn man hoe hij hem en zijn broertje naar bed moest brengen. Hij leerde dus mijn man het ritueel (die wist dat natuurlijk wel) maar oudste was in charge hij deed het. Op een gegeven moment werkte dat niet meer want toen had hij mijn omdenktruc door. Ik weet niet meer op welke leeftijd het precies was. Het kostte allemaal heel veel tijd en energie, dat weet ik nog wel.

    En dat laatste zinnetje… .ik hoop dat ze mij nog lief vindt….. natuurlijk want je bent haar moeder…. later is ze je dankbaar dat je haar ook hebt opgevoed en niet alleen maar naar haar pijpen hebt gedanst.

    Groetjes,

    Dorothé

    • Leuk, om je oudste te betrekken! Dat proberen wij ook al wel eens. Als Pluk nog iets ouder is, dan gaan we het ritueel veranderen, zodat de kinderen tegelijk naar bed gebracht kunnen worden. Nu wil Pluk nog niet stilzitten bij de voorleesverhalen van Jip.
      En ja, ze vindt me nog steeds hartstikke lief! :-)

  3. Ohhh heeeel herkenbaar. Het gaat hier inmiddels wat beter. Man, ik heb ook zo’n driftkikker. Zou je niet zeggen als je hem zag. De rust zelve. Tot het hem niet zint.

Geef een reactie

