Eerste wandeling

Pluk liep al tijden aan onze hand. Ze wilde niets anders. Als ik haar voorzichtig losliet om iets anders te gaan doen, liet ze zich woedend op de grond vallen en begon te gillen. Zó graag wilde ze lopen. Loslopen weigerde ze. We konden haar soms verleiden om een halve stap te doen en zich in onze armen te laten vallen, maar dat was ook alles.

Afgelopen maandag stond ze opeens een halve minuut los. Doodstil. En daarna nog een keer. En nog eens. Gisteren vertoonde ze hetzelfde kunstje nog een paar keer. Vanmorgen deed Pluk iets nieuws. Ze ging staan en een beetje heen en weer wiegen. Balanceren. Ze keek er erg geconcentreerd bij, alsof ze wist wat ze aan het oefenen was. Vanmiddag, een paar minuten nadat ik thuis was gekomen, ging ze weer staan schommelen op haar voeten. En toen begon ze te lopen. Zomaar. Opeens. En hoe! Ze deed een stap of vier, verloor haar evenwicht een beetje en liet zich gecontroleerd op de grond zakken. We zetten haar rechtop en ze deed nog een stap of vijf. En daarna 12 stappen, de halve kamer door.

Pluk deed dus vandaag niet alleen haar eerste stapjes, ze maakte er meteen een hele wandeling van! Met 10 en een halve maand, precies 4 maanden eerder dan haar grote broer ging lopen.

Volgende week rent ze. Denk ik.

8 thoughts on “Eerste wandeling

  1. Hahahaha!!! Nou, ik kom het allemaal aanschouwen hoor! Verheug me erop. Hou je telefoon vanaf een uur of 1 in de gaten vrijdag. Misschien komt Pluk me dan tegemoet rennen…..

    • Ze kroop ook al razendsnel, dus dat verschil is niet zo groot. Hoewel, als ze echt gaat rennen… Ik denk dat ze nu makkelijker tevreden gaat zijn en we niet meer de hele tijd met haar aan de hand hoeven lopen :-)

      • Ik heb een tijdje een soort tuigje gebruikt. Tussen mijn jongens zit ca. 2 jaar en met een kinderwagen en weglopers voelde ik me zo veel veiliger in het verkeer als ik de oudste naar school bracht 4x per dag heen en terug.

Geef een reactie

