Expressie

Jip houdt niet van spelen. Althans, niet in de zin van het “doen alsof.” Jip houdt van dingen maken. Puzzels bijvoorbeeld. Of een grote treinbaan. Een auto, daar rijdt hij niet mee. Nee, hij kijkt waar de schroefjes zitten, haalt een schroevendraaier en schroeft de auto uit en in elkaar. En Jip maakt zelf apparaten. Afgekeken van zijn vader natuurlijk. Hij bindt dan een touwtje aan een tafelpoot of steekt een lege wc-rol door het handvat van de koelkast. Trots bekijkt hij dan zijn creatie, trekt en duwt hier en daar, en zegt: dat apparaat werkt heel goed!

Muziekles vond Jip vorig jaar nog leuk, vooral omdat hij alles mocht bestuderen om erachter te komen hoe de instrumenten in elkaar staken. Maar muziekles ging steeds meer over het “doen alsof” en dat vond hij niet leuk. Dus gingen we niet meer. Maar hoe breng je dan toch actief muziek in zijn leven? Om te beginnen hebben we een piano staan. Daar speelden Jip en Pluk laatst samen op. De Technicus noemde het quatre-mains. Ha, een nieuw woord, dacht Jip en wilde er meteen het fijne van weten. Dus typte de Technicus quatre-mains in op Youtube. Dat werd meteen Jips favoriete filmpje van deze week. Dát wil hij ook kunnen!

Fantasiespel en toneel, dat vindt Jip dus niet snel boeiend. Maakt natuurlijk niet uit – zonder die dingen kun je ook heel oud worden. Maar als we de kans zien om op een speelse manier Jips fantasie te prikkelen, dan doen we dat. Zo ‘lazen’ we de laatste tijd De gele ballon van Charlotte Dematons. Vanuit zijn liefde voor techniek, prikte Jip de gevonden ballonnen lek. Vervolgens begon hij ook de blauwe autootjes uit het boek ‘lek’ te prikken en daarna waren wij aan de beurt. Ik werd geprikt, en liet me als een leeglopende ballon op de grond zakken. Jip schaterde. De Technicus vond dat Jip me weer op moest blazen, dus Jip blies enthousiast, tot ik weer rechtop stond. Nadat ik nog een paar keer lek geprikt en weer opgeblazen was, prikte ik Jip lek. Tot mijn grote verrassing liet ook hij zich op de grond zakken en weer opblazen!

Jip voerde aldus zijn eerste toneelstukje op en het was verschrikkelijk schattig!

8 thoughts on “Expressie

  1. Mooi hoe zE allemaal anders zijn… Ik zou soms wel eens wat meer van dit en wat minder an dat willen, zoals andere kinderen… Maar het komt vanzelf. Of niet.

  2. ha, zo’n kind heb ik ook, waar we echt goed moeten nadenken hoe we haar fantasie prikkelen.
    de spellen van zonnespel zijn wat dat betreft wel een aanrader

    • Wat een leuke tip! Ik heb op hun website gekeken en het zag er leuk uit. De spellen zijn zowaar ook nog te koop in mijn favoriete spellenwinkel in Nederland, dus daar gaan we kijken de volgende keer als we er zijn.

Geef een reactie

