Smartphones in het onderwijs

Niet alleen m’n collega’s zijn tegenwoordig bijna allemaal in het bezit van een smartphone, ook de studenten, die ik de afgelopen tijd lesgaf, hebben zo’n ding. En dat maakt bepaalde dingen echt anders. Ik geef een paar voorbeelden.

Ik was de laatste tijd assistent bij labwerk microbiologie. De studenten moesten zelf medium maken voor hun bacteriën om in te groeien. Waar ze voorgaande jaren heen en weer liepen tussen de chemicaliënruimte en de computer, staan ze nu met hun smartphone in de hand de kast te bekijken. Ze zoeken gewoon meteen op wat alles betekent. Best handig en het scheelt een hoop wachttijd!

Als ik met een groepje hun project besprak, en vragen stelde als: weet je zeker dat fungizone oplosbaar is in water? of: heb je opgezocht wat de optimale groeitemperatuur van dat beestje is? dan kreeg ik vaak vóór het einde van het overleg antwoord. Eén van de groep had alles even opgezocht op een telefoon.

Om het derde voorbeeld moest ik erg lachen. Dit jaar maakten de studenten geen aantekeningen meer. Nee, als ik iets op het bord geschreven had, dan werden er foto’s genomen. Wil je even een stapje opzij doen? ;-)

4 thoughts on “Smartphones in het onderwijs

  1. Ja, nou, ik merk gewoon dat ik echt te oud wordt voor zulke dingen. Ik weet nog dat mijn schoonmoeder echt niet meer begrepen kreeg hoe je nou je post overal ter wereld uit je computer kon halen en ook gewoon uit een ander computer….. Zo voel ik me ook een beetje bij het lezen van dit stukje. Dat van die foto’s nemen is wel erg handig zeg! Ik heb mijn hele leven al een enorme hekel aan het opschrijven van dictaat. LEUK!
    .

  2. Ik heb ook een smartphone met daarop wat app’s. Maar gebruik hem niet heel erg intensief. Heb thuis een tablet en daar speel ik wordfeud op. En natuurlijk gewoon ouderwetsch de desktop.

    • Ik heb ‘alleen maar’ een desktop. Ik vind het heerlijk werken! Het komt voor dat ik dagenlang m’n mail niet check, waarvoor ik vaak raar word aangekeken. :-) Ik kan me voorstellen dat wij binnen een jaar of twee een tablet aanschaffen. Dat lijkt me wel wat.

Geef een reactie

