Dag!

Aan een universiteit werken, betekent dat je met onderwijs te maken krijgt. Lesgeven moet doe ik 20% van m’n werktijd. Ik vind dat leuk: studenten begeleiden, gedachtegangen volgen en bijsturen, verwondering aanschouwen, en niet in de laatste plaats zélf iets nieuws leren. Daar krijg ik meer dan genoeg kansen voor, aangezien ik lesgeef binnen de microbiologie, maar scheikunde gestudeerd heb. (De studenten komen naar me toe met vragen over de meest vreemde organismen, waar ik nog nooit van gehoord heb.)

November is meestal DE lesgeefmaand voor mij. Zo ook dit jaar, met een cursus microbiologie voor masterstudenten. Het is een leuke cursus, waarbij de studenten hun eigen project moeten bedenken om een zelf uitgekozen micro-organisme uit de natuur te isoleren. Intensief om al die verschillende projecten te begeleiden, maar erg leuk. Het enige nadeel is dat de practica ’s middags zijn, vaak uitlopen, en ik dan met een half uur hard doorfietsen thuiskom nét voordat de kinderen naar bed gaan. Ik mis ze!

Pluk lijkt ook te beseffen dat ik veel weg ben. Ze heeft deze week leren zwaaien en ‘dag’ zeggen. Zodra iemand aanstalten maakt om te vertrekken, gaat haar handje de lucht in, ze zwaait (een duidelijk andere beweging dan haar gebaar voor spelen) en zegt ‘da da!‘ Dat vind ik ZO schattig; daar kan ik de hele dag op teren!

6 thoughts on “Dag!

      • Ik geef gelukkig les in het Engels. Ik kan aardig wat Zweeds inmiddels, maar alle lab-termen… Ze mogen vragen stellen in het Zweeds, maar ik antwoord bijna altijd in het Engels. (Of het Nederlands, want die zitten er elk jaar wel een paar tussen.) Als de studenten iets verder zijn met hun project, beschrijf ik er misschien wel een paar!

  1. Pingback: Smartphones in het onderwijs | Kungslilja

Geef een reactie

