Efficiënt?

Op een dag, toen ik na 9 maanden ouderschapsverlof weer ging werken, merkte ik meteen dat er iets veranderd was in de onderzoekswereld. (De oplettende lezer beseft wellicht dat ik zojuist Kikker in de kou van Max Velthuijs heb voorgelezen.) Wat was er aan de hand? Pauzes werden niet meer gevuld met hetzelfde geouwehoer. De gesprekken in de koffiehoek voelden anders aan dan voorheen. Het duurde een paar dagen, maar plotseling wist ik wat de oorzaak was.

Smartphones.

Hoezo dan? In de tijd dat ik op een roze wolk verkeerde, is het aantal smartphones onder mijn collega’s verveelvoudigd. En nu gaan de gesprekken ongeveer zo: ‘Had je nog dit of dat bestelnummer gecheckt?‘ ‘O ja, ik zal het meteen even doen.‘ Blik op smartphone gericht. ‘Ik krijg nu trouwens een mail binnen over zus of zo.‘ En zo gaan de lunchconversaties over werk.

Mensen, mensen. Ik houd best van een beetje efficiëntie, maar is dit echt wat we willen? Waar zijn die heerlijke nerderige discussies gebleven?

8 thoughts on “Efficiënt?

  1. Ja, als je ook op een roze wok gezeten hebt…… Dan heb je heet zo warm, nergens anders tijd voor natuurlijk. En in de tussentijd gaat de wereld gewoon door. Wij hebben ons teruggetrokken uit de wereld van de Iphones en Smartphones. We hebben besloten dat weer gewoon niet meer aan beginnen. De wereld speelt zich rondom ons af en wij zitten op een Zweedse wok, heerlijk warm

    • Ja, die hete wok, ja. Ik heb er toch maar een wolk van gemaakt, zit een stuk comfortabeler! Wij proberen het gebruik van smartphones uit te stellen, totdat er nergens meer een normale telefoon te koop is.

  2. Gewoon gaan wandelen in de pauze met een collega en afspreken de telefoons uit te zetten Jasmijn. Het kan gewoon hoor, maar we doen alsof de wereld vergaat als we een half uurtjes niet bereikbaar zijn.

    groetjes,

    Dorothé

  3. Pingback: Smartphones in het onderwijs | Kungslilja

Geef een reactie

