Klein bioloogje

Zondagmiddag. Ik ga met Jip een stuk wandelen in ‘ons’ bos. Zo’n 50 meter het bos in ziet Jip de eerste mierenhoop, een grote interesse van hem. Kijk mama, een oude mierenhoop! Daar gaat Jip een gat in prikken. En gangetjes maken, zodat de mieren naar buiten kunnen komen. (Hij port met een stok in de verlaten hoop.) Ik hoop dat er geen mieren meer in zitten, zegt hij wijs.

Bioloogje 1 Bioloogje 2

Jip begint de mierenhoop te ontleden. Aan de buitenkant zitten voornamelijk dennennaalden, binnenin meer modder en takjes. Hij vertelt het me in detail. Ik zit op een boomstronk naast hem. Te kijken en te genieten. Mijn lieve, kleine bioloogje. (Hij heeft het niet van een vreemde: z’n ene opa is een chemicus, de andere was bioloog, en z’n moeder is biochemicus.)

Na een kwartier lopen we verder. Paddestoelen! Nog een interesse van Jip. Kijk mama, een mooie ronde paddenstoel! En daar, allemaal mini-paddenstoeltjes! Jip rent bijna van enthousiasme. Zouden we ook een mooie rooie paddenstoel tegenkomen? vraagt hij. Hij heeft geluk. Helemaal aan het eind van onze wandeling – over glibberige bruggetjes en langs twee omgeknakte bomen, een wandeling waarop ik hem veel op mijn schouders draag, omdat hij eigenlijk wel verder wil maar ook moe is – komen we eindelijk die mooie rooie paddenstoel tegen. Rood met witte stippen.

7 thoughts on “Klein bioloogje

  1. Hi Jasmijn,

    Fijn als je er zo de tijd aan kunt besteden, onderweg alle tuinen in om de bloemen te bestuderen tijdens de boodschappen kan een bezoeking zijn.

    Groetjes,

    Dorothé

  2. Pingback: Water om te groeien | Kungslilja

Geef een reactie

