Verbod op thuisonderwijs?

Toen ik een aantal jaar geleden voor het eerst iets over thuisonderwijs hoorde, vond ik het maar vreemd. Ieder kind hoort toch naar school te gaan? dacht ik. Thuisonderwijs is vast vooral iets voor extreem gelovigen en sektes. En dan had ik nog wat vooroordelen over sociale ontwikkeling.

Ik weet niet meer precies waarom ik geïnteresseerd raakte. Maar ik werd het. Ik leerde (online) thuisonderwijsgezinnen kennen. Ik verdiepte me in hun motivaties. Ik las wetenschappelijk onderzoek over thuisonderwijs. En ik werd enthousiast. Erg enthousiast.

Ik vind niet dat iedereen massaal thuisonderwijs moet gaan geven. Ik vind alleen dat de keuzemogelijkheid er moet zijn. Sommige ouders kiezen voor Daltononderwijs, anderen voor Montessori en een hele kleine groep kiest voor thuisonderwijs. En nee, dat is niet schadelijk voor de kinderen. Integendeel. Wetenschappers die onderzoek doen naar thuisonderwijs zijn niet meer bezig met de vraag OF thuisonderwijs werkt, maar waarom het zo GOED werkt. Zowel op sociaal/emotioneel als intellectueel gebied.

Groot was mijn verbazing toen ik las dat staatssecretaris Dekker thuisonderwijs wil verbieden. Op zich snap ik zijn redenen om ‘tegen’ thuisonderwijs te zijn; hij heeft namelijk dezelfde vooroordelen als ik vroeger had, blijkt uit zijn brief aan de Tweede Kamer. Nu mag iedereen een dergelijke ongefundeerde mening hebben, maar NIET de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap! Schandalig, vind ik het! Hij negeert gewoon al het wetenschappelijk onderzoek.

Eenieder die zijn vooroordelen even aan de kant zet en zich oprecht verdiept in thuisonderwijs, kán het niet eens zijn met een totaalverbod op thuisonderwijs. Daarom zeg ik:

Teken de petitie!

Laat de mogelijkheid bestaan, voor de kleine groep mensen die dat willen, om thuisonderwijs te geven!

 

Voor wie nog weinig bekend is met thuisonderwijs, staan hier twee interessante artikelen:
http://kiind.nl/articles/519/Haaldewereldbinnenmetthuisonderwijs.html
http://www.pedagogiek.nu/101226

One thought on “Verbod op thuisonderwijs?

  1. Hi Jasmijn … hier een paar overdenkingen….

    Als gevolg van de Mamoetwet moest ik al schipperskind naar het internaat op 7 jarige leeftijd. Het was heel zwaar om op jonge leeftijd van je ouders gescheiden te leven.

    Ik begrijp wel dat er een grote angst is tegenover thuisonderwijs ivm niveauverschil en mogelijke achterstand of achterstelling van bijv. meisjes.

    Ik wordt helemaal kriegel van het steeds vroeger naar school sturen van kinderen met het oog op een mogelijke achterstand.

    Ik denk dat sommige kinderen veel meer zouden leren van hun ouders omdat die veel meer begrip hebben voor het tempo en de capaciteiten van het kind.

    Ik ben zelf totaal niet geschikt voor thuisonderwijs aan mijn eigen kinderen of omgekeerd zij zijn allergisch voor mij.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

