Vrije opvoeding

Dank voor al jullie inspirerende reacties op mijn logje over grenzen! Jullie hebben me weer aan het denken gezet en dat vind ik leuk. :-) Ik ga jullie nog beantwoorden; hopelijk heb ik daar dit weekend tijd voor. Bij Jannekes reactie over de antiautoritaire opvoeding, moest ik denken aan een verhaal dat ik een paar jaar geleden hoorde – van de mevrouw uit het verhaal. Dat wil ik alvast vertellen.

Een mevrouw stond in de supermarkt in de rij voor de kassa. Achter haar stond een moeder met haar zoontje van een jaar of zes. Het ventje stond met het winkelwagentje opzettelijk tegen de enkels van de vrouw te stoten. De vrouw draaide zich om en vroeg aan de moeder of ze wilde zorgen dat haar zoontje daarmee ophield.
Nee,’ zei de moeder, ‘ik geef mijn kind een vrije opvoeding en ik vind dat dit moet kunnen.
Achter de moeder stond een jongeman van een jaar of 20. Hij pakte een pak yoghurt uit het karretje van de moeder, maakte het open, en… goot het leeg over haar hoofd.
Ik heb ook een vrije opvoeding gehad en ik vind dat dit moet kunnen,’ sprak de jongen kalm.

10 thoughts on “Vrije opvoeding

  1. Het verhaal van dat potje yoghurt is ontsproten uit een autoritaire geest. Dat potje gaat al jaren de wereld rond en steeds is de setting hetzelfde. Het lijkt mij dat het vooral iets zegt over het autoritaire denken. Het lijkt mij waarschijnlijker dat je belaagd wordt door gefrustreerde slachtoffers van een te veel aan opvoeding! En natuurlijk had die belaagde vrouw ook zelf haar verantwoordelijkheid kunnen nemen, moesten we niet van jongs af aangeleerd krijgen om de macht/verantwoordelijkheid over onszelf steeds uit handen te geven…

Geef een reactie

