Kinderen achteruit

De Zweden (Scandinaviërs in dit geval) houden van veiligheid, vooral als het om de kinderen gaat. Zo rijden praktisch alle kinderen onder de 5 in de auto achteruit en zitten kinderen tot een jaar of 12 op een zittingverhoger. Overdreven, of niet? Ik wist nooit zo goed wat ik ervan moest denken. Tot we zelf kinderen kregen en ons in de kwestie gingen verdiepen.

Het is eigenlijk heel simpel: kijk het filmpje http://www.rearfacing.co.uk/

Door hun grote hoofd, onderontwikkelde wervels en zachte schedel, zijn kinderen veel kwetsbaarder dan volwassenen. Achteruit rijden is voor jonge kinderen vijf keer veiliger dan vooruit rijden. Kinderen in Zweden hebben een aanzienlijk kleinere kans om om te komen in auto-ongelukken dan kinderen uit andere landen. Ook ongelukken met ernstig letsel komen vele malen minder voor. En wat betreft zittingverhogers: die zijn niet bedoeld om je kind beter uit het raam te kunnen laten kijken. Zittingverhogers zorgen ervoor dat de gordel over de bovenbenen loopt, in plaats van over de maag. Bij kinderen zijn de heupen namelijk nog niet ver genoeg ontwikkeld om de klap bij een ongeluk op te vangen.

Het verbaast mij dat achteruit rijden in de rest van Europa nog niet standaard is. Dat zijn van die dingen waar je achter komt als je een poos in een buitenland woont – dat gewoontes sterk kunnen verschillen en dat landsgrenzen (nog) helemaal niet zo vaag zijn als ik dacht.

Meer informatie:
http://www.achterwaarts.nl/over
http://www.homebizlifestyles.com/kyledavidmiller/car-seat-safety-rear-facing-is-safest.html
http://www.rearfacing.co.uk/

8 thoughts on “Kinderen achteruit

      • Ja precies, de babyzitjes zijn altijd achteruit, geloof ik. Daarna is het toch wel zoeken naar een achteruit-stoel. Ze zijn er wel, zoals achterwaarts.nl terecht schreef. Maar niet zomaar in elke winkel, zoals hier in Zweden.
        M’n broer vertelde me vanmiddag dat ze flink prijzig zijn. Daar zou ik me niet door laten weerhouden, gezien het grote voordeel, maar ik zou misschien wel zoeken naar een goedkopere uit het buitenland.

        • Tzt dus maar eens op vakantie naar Zweden voor een aankoop als deze :)

          Begreep overigens van vrienden, die familie in Zweden hebben dat de Stokke kinderstoel hier goedkoper is dan in Zweden. Ook bizar :S

          • Dat is een heel goed excuus voor een vakantie in Zweden. :-) Heel veel producten zijn in Zweden duurder. Wij hebben al heel wat meegenomen met het vliegtuig of laten opsturen. Maar de Stokke is Zweeds, dat is wel gek.

  1. Vraagje Jasmijn, wat doe je met kinderen die wagenziek worden. Mijn middelste heeft/had daar erg veel last van en achteruitrijden zou een probleem zijn geweest.

    groetjes,

    Dorothé

    • Interessante vraag, Dorothé. Daar had ik nog niet over nagedacht. Ik heb geen enkele ervaring met wagenziekte. Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand in Zweden die om die reden voor vooruit rijden kiest. Dus misschien maakt het niet uit, zoals achterwaarts.nl al schreef.

  2. #Floor er zijn voldoende achterwaartse zitje in NL te koop. Kijk maar eens op onze site. Er zijn zelfs nu (al langere tijd) stoelen vanaf geboorte tot circa 4 jaar (18kg) waarin je het kind achterwaarts kunt vervoeren.

    #Dotothe, wagen ziek heeft niets te doen met het voorwaarts of achterwaarts vervoeren/verplaatsen. Dit heeft te maken met het evenwichtsorgaan, dat komt dus zowel bij voorwaarts als achterwaarts vervoeren voor. Helaas is daar zonder “medicijn” niets aan te doen.

Geef een reactie

