Intuïtie

Intuïtie? Dat was niets voor mij. Feiten moesten het zijn. Gefundeerd en onderbouwd. Het liefst zo wetenschappelijk mogelijk. Als mijn gevoel me al iets zei, ging ik dat analyseren totdat ik genoeg ‘feiten’ gevonden had om m’n gevoel te mogen volgen.

Totdat ik moeder werd.

De pasgeboren Jip lag op mijn buik. Ik kreeg hechtingen. De verdoving was niet helemaal goed gezet, waardoor het soms pijn deed. Niet zoveel als je misschien zou denken, maar toch. Jip begon te huilen, haast nog voordat ik de pijn voelde. En hij werd weer rustig zodra ik dat werd. En dat tot drie keer toe. Op dat moment besefte ik dat moeder zijn veel méér was dan een verzameling kennis en vaardigheden.

Meer en meer ben ik de afgelopen twee jaar op mijn gevoel gaan vertrouwen. Geholpen door de band die ik met m’n kinderen heb. Ik analyseer nog steeds veel. Maar ik denk niet zoveel meer na over wat ik doe en waarom. Ik voel wat goed is en wat niet. Ik voel wat harmonie is. Intuïtie heeft mijn leven aanzienlijk verrijkt.

Ik moest hieraan denken toen ik vanmiddag Pluk een paar frambozen gaf. Zo van de struik haar mond in. Heerlijk vond ze het. De Technicus vroeg of ze ook wat rode bessen mocht proberen. ‘Nee,’zei ik. Ik weet niet waarom. Jip kreeg op die leeftijd wel bessen, als ik het me goed herinner. Maar dat doet er niet toe. Ik ken Pluk. Ze is dag en nacht bij mij geweest, meestal in fysiek contact. Ik voel haar aan zoals ik dat nog nooit eerder heb meegemaakt. Ze is nog niet toe aan bessen. Dat wéét ik. En dat is een feit.

5 thoughts on “Intuïtie

  1. en ZO is het maar net. Iedereen komt er op een gegeven moment achter. tenminste……. als je een beetje bereid bent om wat te leren.

  2. Hi Jasmijn,

    Intuïtief voelde ik ook allerlei dingen mbt onze jongens haarscherp aan, maar ik ben niet de enige die dan beslissingen kan nemen. De pubers onderhandelen en ‘mijn wil’ is geen wet meer. Ik heb gemerkt dat de intuïtie van mijn man soms beter is dan de mijne tov een aantal zaken.

    Verder wilde ik je nog even zeggen dat ik het heel leuk vond om je logjes te lezen die ik door de vakantie gemist had. Ik vind ze inspirerend, leuk, grappig en ze stemmen tot nadenken/reflecteren over hoe ik het doe/deed als moeder.

    groetjes,

    Dorothé

    • Dank je wel! Dat vind ik heel erg leuk om te horen! :-) Ik reflecteer zelf graag en vind het leuk dat ik daar blijkbaar anderen soms ook toe aanzet.

      Ik geniet er nog even van dat ik het meeste voor m’n kinderen kan bepalen. ;-) Zou je man sommige dingen beter aanvoelen omdat het jongens zijn? Ik heb dat idee soms met Jip en de Technicus.

Geef een reactie

