Teamspirit

Zoals ik eerder al schreef, krijg je in Zweden 16 maanden betaald ouderschapsverlof, te verdelen tussen beide ouders. Voor ons was het vanzelfsprekend om allebei een deel van het ouderschapsverlof op te nemen, zodat de Technicus ook een goede relatie met Jip op kon bouwen.

Toen Jip een maand of 8 was en geen volledige borstvoeding meer kreeg, ging ik weer aan het werk. Eerst een poosje parttime, iets later fulltime. De Technicus was thuis met Jip. Nu was ik degene die ’s avonds moe thuis kwam. En was de Technicus degene die maandenlang het hele huishouden moest runnen: boodschappen, alle afspraken, kleding voor Jip aanschaffen, dat soort zaken – allerlei dingen die je niet tegenkomt met een enkele ‘papadag.’ Onze relatie kreeg een boost. We kregen nog meer begrip voor elkaar, waardeerden elkaars inzet meer en voelden ons sterk als team. Doordat wij beide ervaringen hebben, beseft de Technicus hoeveel ik nu doe voor het gezin, en begrijp ik hoeveel de Technicus moet missen van de kinderen als hij werkt/studeert. Een dergelijke ervaring gun ik iedereen. We voelen ons als gezin een eenheid en nemen alle beslissingen over wie er werkt en hoeveel écht samen.

Emancipatie staat voor mij niet alleen voor gelijke rechten en kansen, maar vooral ook voor keuzevrijheid en waardering voor elkaars kwaliteiten. Het doel: meer vrouwen (fulltime) aan het werk en op topposities mag van mij gebalanceerd worden met: meer mannen met een parttime baan en (tijdelijk) thuis met de kinderen. Hoewel Zweden mijns inziens geen voorbeeldland is qua kinderopvang– en emancipatiebeleid, kunnen we er wel één en ander van leren. Ik denk dat we moeten beginnen met alle vaders 2 maanden betaald ouderschapsverlof te geven, in één keer op te nemen. Als ik toch eens politica zou zijn… O nee, dat wil ik helemaal niet worden, want dan zou ik teveel van mijn kinderen missen. ;-)

3 thoughts on “Teamspirit

  1. Dsarom zijn politica ook andere mensen en nemen ze dus andere beslissingen. Zo verandert er nooit wat in de wereld…..

  2. Ik denk dat je de politiek niet in hoeft om de wereld een beetje beter te maken ;) Iedereen kan zelf het verschil maken en dat doe je al thuis, maar ook met dit blog. Mooi stuk om te lezen, ik vind het erg interessant om te horen hoe het er in Zweden aan toe gaat.

Geef een reactie

