Vakantie in 4 etappes

En toen hadden we eindelijk vakantie! We pakten de geleende auto van Biehie helemaal vol – niet moeilijk met twee kleine kinderen – en reden weg. De eerste bestemming was de camping-die-we-vorig-jaar-net-niet-haalden. Deze camping lag midden in een groot bos en bleek te bestaan uit twee verlaten grasveldjes en een toiletgebouw. Dus stapten we weer in Biehies auto en reden door naar de oostkust. Wat luxe om een auto tot onze beschikking te hebben! In Sandviken was een leuke camping met een fantastisch speels tentenveld. Een beekje liep pal langs onze tent en stroomde direct de Oostzee in. Hier kampeerden we twee dagen. Jip speelde op de rotsen bij de zee, plukte bloemen, en genoot van het buiten zijn. Pluk vond alles prachtig en keek met grote ogen om zich heen. Jip mocht met de Technicus buiten slapen, slechts onder een klamboe, en dat vond hij reuze spannend – hij sliep niet voor tienen.

Vakantie 1

Twee dagen later reden we naar de bruiloft waar ik met mijn koor zou zingen. Het was een mooie dienst met veel muziek. Na afloop stapten we weer in de auto (hoe heerlijk) en reden naar het zwemstrand waar we vorig jaar twee dagen gekampeerd hebben. Daar kookten we eerst een stevige maaltijd. Dat zou wel helpen tegen Jips vermoeidheid, dachten we. Maar na het eten zei Jip dat hij niet meer wilde kamperen, maar thuis slapen. Ik eigenlijk ook, zei de Technicus. Na enig overleg stapten we alweer in de auto (heb ik al verteld hoe luxe we ons voelden?) en reden naar huis. Voordat we in slaap vielen, zeiden de Technicus en ik tegen elkaar: laten we een paar dagen thuis uitrusten voordat we verder rijden.

Dat was de eerste etappe.

De volgende dag was iedereen al een heel stuk uitgerust en we hadden zin om meteen naar Janneke te gaan. We reden via toeristenwegen en picknickplekjes met smultron (wilde aardbeien) ruim 300 kilometer naar het zuiden. We maakten van deze reisdag tevens een vakantiedag. We logeerden drie nachten bij Janneke en Leo. Ik sliep met de kinderen in het grote bed in het logeerhuisje; de Technicus kampeerde in de tuin. We hebben een paar dagen niks anders gedaan dan: op stenen klimmen, aardbeien eten, twee bomen omzagen, bloemen bekijken, smoothies drinken, met magneetjes en de knikkerbaan spelen, de kippen voeren, kletsen over van alles en nog wat, in het speelhuisje spelen, barbecueën, simpelweg genieten van niks hoeven en heeeel erg verwend worden!

Vakantie 2

Op een woensdag vertrokken we weer. We wilden niet in één keer terug rijden, maar ergens halverwege nog twee nachten kamperen. Toen bleek dat het die donderdag slecht weer zou worden, besloten we om wel meteen naar huis te gaan. Ook al werden de voorspellingen later aangepast, het voelde toch beter om naar huis te gaan – de indrukken begonnen op te tellen bij Jip.

Dat was de tweede etappe.

We konden de auto nog een paar dagen lenen. Daar besloten we gebruik van te maken door te gaan zwemmen. Heerlijk! ’s Ochtends in de auto stappen (hoe luxe!), lunch en zwemspullen mee, een paar uur in het zand en het water spelen, en dan weer naar huis rijden. Het was zo’n succes, dat we de volgende dag nóg een keer gingen.

Dat was de derde etappe.

Een week later kwamen de zus van de Technicus en haar man naar Zweden. Ze verbleven in een stuga (vakantiehuisje) hier in de buurt en wij gingen bij hen logeren. We genoten van de Zweedse stilte, dat er voor ons gekookt werd, de smultron en bosbessen, het wandelen en van het gezellige samenzijn met familie.

Vakantie 3

Vakantie 4

Dat was de laatste etappe.

Naast alle uitstapjes hebben we ook heel wat vakantiedagen thuis doorgebracht. Wat ik van plan was om te doen in deze vakantie – omdat ik dan niet in m’n eentje voor twee kinderen hoefde te zorgen en dus zeeën van vrije tijd had: de tientallen logjes schrijven die ik al maanden in mijn hoofd heb, een aantal mails schrijven aan lieve mensen die ik al veel te lang niet gemaild heb, een paar stuks kinderkleren maken, drie dikke boeken lezen en het huis onderwerpen aan een grote opruimbeurt.

Hier is niet veel van terecht gekomen – op een beetje opruimen en één nieuw jurkje voor Pluk na. Wat ik wel heb gedaan: regelmatig rustig een kop koffie drinken, wat meer tijd aan eten en koken besteden (inclusief meerdere keren ’s middags warm eten), Jip wat vaker voorlezen, mijn lieve huisgenoten knuffelen. En ik kan zeggen: onthaasten doet een mens goed!

7 thoughts on “Vakantie in 4 etappes

  1. Klinkt als een heerlijke vakantie! Op vakantie hoeft er maar een ding en dat is genieten. Volgens mij hebbej jullie dat dubbel en dwars gedaan! Mooie foto’s ook! Kindjes worden groot!

  2. Mooi verslag. Ik hou het kort, want ik ben nog in Nederland. Vandaag met Maarten en Ayden naar het Natuurmuseum….

  3. Pingback: Lucia en Janneke | Kungslilja

Geef een reactie

