Ontwikkelingslancering en groeimarathon

Jip ontwikkelt zich. En niet zo’n beetje ook. Twee weken geleden is hij van de ene op de andere dag zindelijk geworden. We hoeven hem niet eens meer te herinneren of te helpen op de badkamer. De volgende dag wilde hij opeens op z’n loopfiets, wat hij daarvóór te spannend vond. Verder doet hij niet meer zomaar alles na, maar verzint nieuwe spelletjes. Springt opeens als een kikker door het huis. Of doet alsof voorwerpen iets anders voorstellen. Vindt hij leuk. En hij heeft opeens geen middagslaap meer nodig. Rent de hele dag rond. En als hij ’s middags ook maar een half uurtje slaapt, gaat hij tot 10 uur ’s avonds door. Ontwikkelingssprong? Jip lijkt wel gelanceerd. Ik ben blij dat ik ouderschapsverlof heb en hem voorbij zie schieten.

Pluk groeit. Nog steeds hard. Een groeispurt die al zowat haar hele leven duurt, dat kun je op z’n minst een marathon noemen. Ze kletst graag. Probeert heel schattig woorden te vormen. En ze kan schaterlachen. Het liefst als haar broer haar aandacht geeft. Daar kan niets of niemand tegenop. Wederom, ik ben blij dat ik ouderschapsverlof heb en alles mee kan maken.

En ik ben moe. Maandenlang borstvoeding geven en niet meer dan een paar uur achter elkaar slapen, begin ik te voelen. Nou ja, meestal gaat het bijzonder goed. Er zijn gewoon van die dagen dat ik zou willen dat IK de energie had voor een lancering of marathon. Nogmaals, ik ben blij dat ik ouderschapsverlof heb, werken zou nu niks worden.

Gelukkig gaan we binnenkort op vakantie. Heel luxe met een geleende auto, kamperen in Zweden. Wat wil je nog meer?! O ja, mooi weer natuurlijk.

9 thoughts on “Ontwikkelingslancering en groeimarathon

  1. Ik verheug me erop alle groeispurts en maratonnen en jullie allemaal van dichtbij mee te maken binnenkort…..

  2. Dat is een megagroeispurt, wow! Alvast een heel fijne vakantie toegenwenst!

    Lenen jullie trouwens een grotere auto of hebben jullie geen auto? Zo ja, hoe doen jullie dat in Zweden? OV binnen handbereik of…?

    • We lenen een auto van onze pseudo-oma hier in de buurt. Echt superfijn dat we die mogen lenen. Zelf hebben we geen auto. We fietsen veel, met fietskar waar twee kinderen in kunnen. Bij slecht weer pakken we de bus. Met de trein gaan we eigenlijk bijna nooit, want we hoeven zelden iets buiten de stad. En het meeste dat we buiten de stad doen, is de natuur in, op de fiets! :-)

      • Wat heerlijk dat dat zo kan. Ik had geen idee hoe jullie woonden, vandaar, maar nu ik weet dat jullie in de stad wonen kan ik me er iets bij voorstellen!

Geef een reactie

