Zwaargewicht

Pluk is ruim 3 maanden en 7,5 kilo. Ik heb de statistieken erbij gehaald en kan nu met zekerheid zeggen: dat is zwaar. Het betekent dat van de meisjes van haar leeftijd ongeveer een procent (1%) zwaarder is dan Pluk. De gemiddelde baby van 7,5 kilo is ruim 6 maanden oud. Ze krijgt enkel en alleen borstvoeding. En nee, ze is niet bijzonder dik, ze is gewoon… tja… groot.

Wij kiezen ervoor om onze kinderen zoveel mogelijk te dragen en lichamelijk contact te behouden, totdat ze zelf kunnen kruipen en kunnen besluiten om bij de volwassene vandaan te gaan en weer terug te komen. Dat mag je overdreven vinden, maar daar gaat het niet om. Pluk lijkt zich er in ieder geval erg goed bij te voelen. En wij ook.

Afijn. Punt is, dat Pluk zwaar is en ik geen bodybuilder ben. Tot ze 3 maanden was, ging het nog wel. Ze zat voornamelijk in de draagdoek. Maar als een gemiddelde baby 7,5 kilo is en 6 maanden, dan heb je ten eerste meer tijd gehad om aan het gewicht te wennen, en ten tweede is het veel makkelijker om een kind van 6 maanden te dragen. Die kan op je heup zitten; Pluk moet ik nog veel meer ondersteunen. De draagdoek gebruik ik nog steeds veel, maar ik houd het niet meer de hele dag vol. Ik heb al geprobeerd om Pluk op m’n rug te dragen, maar dat wil ze absoluut niet. (Misschien ben ik nog te onzeker met die houding – we blijven proberen.) In plaats daarvan zit ze op schoot of in het wipstoeltje. Met als gevolg dat ik haar veel vaker even kort draag en niet ‘helemaal’ in de draagdoek wil stoppen. En hoe doe je dat, zonder last te krijgen van rug, schouders, armen en allerlei spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had?

Een luxeprobleem misschien. Tips zijn in ieder geval van harte welkom.

6 thoughts on “Zwaargewicht

  1. Hi Jasmijn,

    Mijn Jelle van 30 mei woog na 5 maanden 7,5 kilo, mijn Bouke na 7 maanden 7,7 kilo, mijn Hylke na 3 maande 7,3 kilo…. heb ik even nagezocht erg leuk om te kijken…. geen wedstrijdje hoor!

    Ik heb altijd moeite met dragen gehad omdat mijn bekken zeer deed en mijn rug. Maar ik kon de kinderen wel op mijn heup dagen. Mijn oudste wilde nooit gedragen worden, die wilde alles zien, beleven en ontdekken. Kinderen hebben zo hun eigen wil, soms heeft het te maken met klem zitten na een voeding, warmte, uitzicht, zitten op een volle luier dwz de positie en soort doek doet ertoe. Het kan ook met de fase te maken hebben… al ze je gezicht niet ziet of met geluid… als ze je hart minder hoort.

    Op onderstaande site onder het label draagdoeken vind je heel veel mogelijkheden. Wie weet vind je er iets waar je aan hebt.

    http://madamezsazsa.blogspot.nl/search/label/Draagdoeken

    groetjes,

    Dorothé

    • Wat een verschillen tussen je kinderen! Leuk dat je die gegevens nog hebt!
      Dank je wel voor je tips. Ik denk dat Pluk het op m’n rug niet leuk vindt, omdat ze dan mij niet ziet. Daar had ik nog niet aan gedacht. Ze gaat bijvoorbeeld ook vaak huilen als ze bij de Technicus zit en ik de kamer uitloop.
      Ik heb uitgebreid op je link en andere sites gekeken. Een stuk wijzer geworden, maar nog druk aan het vergelijken. Wordt vervolgd!

  2. Oei, lastig! Heb ook geen concrete tips voor je op dit gebied. Maar misschien een ander soort draagdoek proberen? Of in plaats van een doek een babybjorn of zoiets? (Ja, ik ken de verhalen over niet goed voor de heupjes, maar er zijn ook andere merken, die wellicht beter zijn voor heupjes en ergonomischer dragen.) Geen idee of dat het probleem oplost, maar wie weet. Of misschien je vraag op een draagforum neerleggen? Je zult vast niet de enige zijn die hiermee loopt. Succes!

    • Forums bekijken, dat is een goed idee! Er zijn zoveel mogelijkheden, en wij hebben ook al zoveel (inclusief Babybjörn – hier vreselijk populair, maar ik vind het een ramp voor m’n schouders). Toch mis ik nog iets. Ik denk dat het een ringsling wordt. Dank je wel voor het meedenken!

  3. Wilkinet heeft een hele goede verantwoorde drager, die prettig draagt. Onze dochter “woonde” er in.

Geef een reactie

