5 jaar

Vandaag wonen wij exact 5 jaar in Zweden. Een mooie gelegenheid om te vertellen hoe en waarom we hier terecht zijn gekomen.

Vanaf het begin van m’n studie wist ik dat ik een stage in het buitenland wilde gaan doen. In 2006 was het zo ver: ik ging naar Bern, de hoofdstad van Zwitserland. Ik heb er een fantastische tijd gehad, wat overigens niet zo moeilijk is in zo’n mooi land. Ik bleef er 10 maanden. Na 5 maanden ging ik op ‘vakantie’ naar Nederland, waar ik de Technicus ontmoette. Hij had op dat moment een eigen klusbedrijf, kon zijn eigen vakanties bepalen en heeft 2 van de overgebleven 5 maanden bij mij in Bern doorgebracht.

We vonden het allebei erg leuk om een ander land goed te leren kennen, een andere taal te leren spreken, en te kunnen genieten van de natuur. Daarom besloten we om voor mij een promotiebaan in het buitenland te gaan zoeken. We kozen een aantal landen – met veel natuur en niet al te ver weg – en daar ging ik solliciteren. Begin 2008 kon ik uit twee banen in Zweden kiezen. Eén in Uppsala en de andere in Umeå, 600 km verder naar het noorden. De baan in Uppsala leek me het leukste, zodoende.

Vijf jaar wonen we hier dus al. In die tijd hebben we genoten van de rust en de ruimte, en van het bos dat zowat naast de deur ligt. We hebben een aantal fietsvakanties gehouden in Zweden en Noorwegen, en daarbij Scandinavië op een heel bijzondere manier leren kennen. We hebben fijne mensen leren kennen. We zijn getrouwd, hier vlakbij in het bos. En we hebben twee kinderen gekregen.

Of we nog 5 jaar zullen blijven? Waarschijnlijk niet. We missen onze families steeds meer, zeker nu we kinderen hebben, en we denken dat we over een paar jaar weer in (de buurt van) Nederland gaan wonen. Tot die tijd hopen we nog volop te genieten van dit mooie land! En van het ouderschapsverlof natuurlijk. ;-)

7 thoughts on “5 jaar

  1. Leuk om te lezen hoe jullie in Zweden terecht zijn gekomen. Van wat ik er ervaren heb is het een prachtig land. Uppsala ken ik niet, maar m’n nichtje gaat er studeren komend jaar, dus wie weet :)

      • Wat een lief aanbod! Ik heb niet echt een super goede band met mijn nichtje (ook geen slechte hoor!), dus ik denk niet dat ik haar op ga zoeken, maar mocht ik eens in de buurt zijn, dan neem ik zeker contact met je op!

  2. Grappig Jasmijn, mijn ex-buurvrouw woonde met Pasen exact 5 jaar in Zweden. Zij zijn ernaar toe verhuisd ivm het werk van haar man. Ze hebben een tweeling van 9 en ik volg hun ijshockeytraining via Facebook. Leuk om je verhaal te lezen. Ik hoop over een tijdje ook weer op moestuinverhalen, want zo ben ik op je blog gekomen.

    groetjes,

    Dorothé

    • Ik realiseer me nu dat ik helemaal niet meer over de oogst van vorig jaar verteld heb! Binnenkort komen er in ieder geval weer tuinverhalen. De sneeuw is weg, de vorst net uit de grond en we hebben een aantal planten op de voorkweek staan. :-)

  3. Leuk om te lezen. Wat heb je gestudeerd/wat voor werk doe je nu? Ik kan me zeker voorstellen dat je je eigen lang en familie/vrienden mist, maar hoor ook wel mensen die heeeeel graag blijvend zweden of noorwegen voor nederland verruilen.

    • Ik heb een opleiding in de scheikunde / moleculaire biologie en nu werk ik binnen de biologie. Zweden en Noorwegen zijn fantastisch, met name de ruimte en natuur! Dat gaan we heel erg missen als we terug gaan.

Geef een reactie

