Workshop babygebaren

Bij ons in de straat zit een zorgcentrum. Allerlei zorg en activiteiten zitten er geïntegreerd – dokters, verloskundigen, fysiotherapeuten, consultatiebureau, familie-eenheid en een soort open crèche/buurthuis. Die crèche, ‘open voorschool’ genoemd, organiseert verschillende activiteiten. Je kunt bijvoorbeeld drie ochtenden per week met je kind(eren) binnenlopen, daar spelen, koffie drinken en contact maken met andere ouders. Donderdagochtend is er babycafé – hetzelfde principe, maar dan met je baby tot 10 maanden oud.

Elke week bij het babycafé is er een thema. Het gesprek wordt dan geleid door een verloskundige, fysiotherapeut, consultatiebureau-mevrouw, psycholoog of iemand van buitenaf. De familiepsycholoog houdt dit voorjaar een serie over communicatie en had mij gevraagd of ik over gebarentaal wilde vertellen. Nou, graag!

Dat was vanmorgen. Ik vertelde aan de hand van onze ervaringen met Jip over babygebaren. Dat ik er voor het eerst over las toen ik zwanger was. Over de verschillen tussen kinderen van dove en van horende ouders. Hoe je kunt beginnen met 10 gebaren in je dagelijks leven te gebruiken. Hoe blij ik was toen Jip zijn eerste gebaar maakte. Hoe snel hij nieuwe gebaren leerde. Ik vergeleek het aantal gebaren dat hij kon met de gemiddelde woordenschat van niet-gebarende kinderen. En we oefenden een paar gebaren.

Het was geweldig. Toen ik drie zinnen gezegd had, stroomden de vragen al binnen. Ouders waren razend enthousiast. Aan het eind gaf ik iedereen een schema met een samenvatting, tips en extra informatie. Ik hoop van harte dat er een aantal ouders voldoende geïnspireerd zijn om aan de slag te gaan.

De psycholoog vroeg na afloop of ik elk half jaar een ochtend over gebarentaal wilde praten. Uiteraard! Ik vind presentaties geven op m’n werk al leuk, maar dit vond ik nog leuker. Waarschijnlijk omdat het iets persoonlijks is, en omdat ik denk dat het veel kan betekenen voor de privélevens van mensen.

5 thoughts on “Workshop babygebaren

  1. Je wordt gewoon een trendsetter in Zweden!!! Ze kunnen wel wat nieuwe trends gebruiken, beetje buiten de box denken kan geen kwaad toch?

    • Haha, ja precies!
      M’n introductie was als volgt: “Wij gebruiken gebarentaal met onze kinderen. Het eerste wat mensen dan tegen me zeggen, is: ‘Ja maar, ik kan geen gebaren.’ En dan zeg ik: ‘Jawel, dat kun je wel. Denk maar aan zwaaien, of als je ‘kom maar’ zegt, en alle liedjes die ze hier met gebaren doen.”
      Ik zag iedereen kijken, zo van: oh, we gebruiken al gebaren. Maar dan is het niet zo vreemd!
      En toen kwam de discussie op gang. :-)

  2. Wat ontzettend leuk! Sowieso spreekt het inloop verhaal me erg aan om zo in contact te komen met andere papa’s en mama’s, maar wat goed om daar ook een thema aan te verbinden. Lijkt me erg leuk om zo van gedachten te wisselen met anderen. Ben benieuwd in hoeverre het gebarentaal aanslaat. Het lijkt mij een leuke manier om te communiceren met je kindje en ik zou me er later zeker in willen verdiepen.

    • Zomaar bij een buurthuis kunnen binnenlopen waar je een hoop mensen kent, is heerlijk. En gebarentaal is ZO leuk! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen tzt!

Geef een reactie

