Zelfstandige ondernemer

Jip heeft onlangs een doos met nieuwe vaardigheden open gemaakt. Ik weet niet precies wanneer, maar misschien zat het pakket tussen de stapel cadeaus die hij voor zijn tweede verjaardag kreeg. Nu trekt hij opeens zelf zijn wanten aan. En z’n halve jas. En Pluk’s sokken. Hij wil na het eten zelf z’n mond poetsen, met wisselend resultaat. Hij loopt door de supermarkt en stopt zelfstandig spullen in zijn wagentje waarvan hij denkt dat we die nodig hebben. Hij wil zelf bepalen wat hij wel en niet eet. En als wij nadrukkelijk zeggen: ‘je hoeft niks te eten‘, gaat alles schoon op.

Soms wil hij geen luier om en mag hij een poosje bloot in huis spelen. Op een gegeven moment liep hij met de dweil in zijn hand en in zijn blote billen door de kamer. Wat bleek? Hij had op de grond geplast en ging het zelf opruimen. Heerlijk ventje.

Kleine Zelfstandige Ondernemer, noemen we hem. Onze grote kleine jongen. Op weg om een GZO te worden.

6 thoughts on “Zelfstandige ondernemer

  1. Leuk Jasmijn … eigenlijk is het niet ik ben twee en zeg nee maar ik zeg ja tegen de dingen die ik wel wil en dat worden er steeds meer ;-)

    groetjes,

    Dorothé

  2. ha herkenbaar.

    ‘ik wil niet slapen’
    ‘dat hoeft ook niet, maar ga maar even in je bed spelen dan kan mama uitrusten’

    binnen 3 minuten vertrokken..

    • Ja, dat werkt verrassend goed! Ik hoorde van een truc hier in Zweden: zogenaamd ‘kijk-eten.’ ‘Wil je die doperwt niet? Oh, maar die is alleen maar om naar te kijken.’ Met als gevolg dat ze het vroeg of laat toch opeten.

Geef een reactie

