Enthousiasme

Gisteren las ik hier iets dat ik erg interessant vond. Aangezien het in het Zweeds is, heb ik de strekking van het logje vertaald.

Ellinor Petersen strijdt “voor vrijheid in mijn land“. Ze maakt zich politiek sterk voor bijvoorbeeld het recht om thuis te bevallen (wat in Zweden wèl is toegestaan, maar wat niet makkelijk gemaakt wordt) en het recht om thuisonderwijs te geven (wat in Zweden in enkele gevallen is toegestaan, maar in de praktijk verboden). Op dit moment neemt zij deel aan de Global Home Education Conference in Berlijn, waarvan ze enkele verslagen op haar website zet.

André Stern, spreker op de eerste dag van het congres, is nooit naar school geweest. Hij sprak over een heel andere manier van denken dan de meeste mensen gewend zijn. Hij vertelde dat enthousiasme zorgt voor groei van de hersenen – dit is inmiddels bevestigd met hersenonderzoek. Dus, als men probeert een kind te stimuleren tot iets waar het niet enthousiast over is, dan groeien de hersenen niet. En als we wel geïnteresseerd zijn, dan groeit het gedeelte van de hersenen dat die opdracht hanteert.

Enthousiasme zorgt voor competentie, competentie brengt vooruitgang, en vooruitgang leidt tot geld verdienen. Dit is omgekeerd ten opzichte van het grootste gedeelte van onze maatschappij, dat focusseert op het vinden van een baan waardoor men geld verdient, om daarna van het leven te genieten.

André Stern vertelde hoe hij z’n hele jeugd, en nog steeds, heeft mogen doen waar hij enthousiast over was. Hij vertelde hoe gelukkig hij is (geweest) gedurende de verschillende projecten die hij heeft gedaan. De boodschap is duidelijk: vertrouw erop dat kinderen iets leren op het moment dat het belangrijk voor hen is. Dat is misschien niet volgens het schema dat anderen volgen, maar dat maakt niet uit.

Het zet mij aan het denken over het schoolsysteem. Als baby en peuter volgen kinderen helemaal hun eigen leerplan. Het ene kind leert lopen met 9 maanden, het andere ‘pas’ met 18 maanden. Daarover wordt dan gezegd: ieder kind is anders. Waarom moeten kinderen zodra ze naar school gaan volgens een programma werken? Waarom moeten kinderen op een bepaald moment bepaalde dingen kunnen/weten (en andere dingen nog niet – het geldt immers twee kanten op)? Wat heeft dat voor effect op de groei van de hersenen en hoe gelukkig worden we ervan?

9 thoughts on “Enthousiasme

  1. Oh, wat fijn dat jij het een beetje vertaald hebt.! Ik was dat ook van plan, maar ik was er nog niet toe gekomen. IK stuur een mailtje erover naar Lieke en ik zet het op mijn Facebook, goed?

  2. Wat een prachtige gedachtengang! Toevallig sprak ik vandaag met iemand over de reden waarom ik wel juf ben maar geen les geef. Een van de belangrijkste overwegingen voor mij is dat ik niet kan voldoen aan alle eisen die aan mij als leerkracht gesteld worden, hoe graag ik ook zou willen. Het leidt tot frustratie en daarom vind ik dit zo mooi, omdat ik altijd van mening ben dat kinderen en volwassenen altijd daar komen waar ze horen te zijn. Dank je wel!

    • Wat leuk dat het je zo aanspreekt, juist als juf! Je maakt me nu wel heel nieuwsgierig. Heb je ooit als leerkracht gewerkt of liep je tijdens stages al tegen dingen aan? Is het voor jou makkelijker om op kinderdagverblijven aan de ‘eisen’ te voldoen? Is dat ook (een van) de reden(en) dat je verder bent gaan studeren?

  3. Wat een leuk stukje! Ik ben het er zo mee eens. Momenteel ben ik erg bezig met project based werken (zie deze website en dit book http://project-based-homeschooling.com/camp-creek-blog) het gaat erban uit dat het kind zijn eigen leren bepaald en jij coach en facilitator bent. Heel mooi, we moeten echt veel ‘afleren’ om een goede coach en mentor van onze kinderen te zijn. Want zoals Floor idd al schreef mensen komen waar ze horen met of zonder hulp,

    groetjes Lieke

    • Wat een interessante website! Projecten hebben me altijd aangesproken als onderwijsvorm, als leerling en als leerkracht. Evenals het idee van coach zijn. Ik ga er zeker meer lezen.

  4. Hi Jasmijn,

    Met 2 pubers en 1 prepuber in huis is dat vertrouwen in dat vertrouwen in het zelf lerend vermogen van de kinderen wel flink geslonken moet ik zeggen. Maar ik vind wel dat alles niet zo prestatiegericht moet zijn zoals het nu is… dat haalt alle enthousiasme en nieuwsgierigheid uit een mens. Ik zou er graag meer over weten en dan vooral ook over hoe om te gaan met pubers/jong volwassenen.

    groetjes,

    Dorothé

    • Het gaat hier om ‘unschooling’, een vorm van (thuis)onderwijs waar ik weinig vanaf weet. Ik geloof niet dat het voor iedere leerling zou werken, maar ik vind het idee heel interessant. Zoals je zegt, denk ik ook: prestatiegerichtheid en zo veel moeten haalt enthousiasme en nieuwsgierigheid weg.

  5. hOi,

    ik weet niet of het boek van André Stern ook in het nederlands (of in het zweeds) vertaald is, maar ik kan het enkel aanraden (ik las het in het frans). Andere aanraders voor mensen die geïnteresseerd zijn in unschooling zijn John Holt (een voortreffelijk observator, docent die evolueerde van “het verbeteren van het schoolsysteem” via “homeschooling” tot “unschooling”) en Mary Griffith (meer heb ik nu niet meteen bij de hand…). Wat jongeren en opvoeding betreft heb ik genoten van Chrisiane Rochefort (les enfants d’abord; een schop tegen de schenen, ongenuanceerd pleidooi voor kinderen) en Catherine Baker (insoumission à l’école obligatoire; Baker gaat meer over ‘het waarom’, Holt ‘het hoe’ en Stern ‘de ervaring’). In het nederlands las ik ook wel eens iets kritisch over opvoeding (bv Het einde van de opvoeding), maar de school is er zo een taboe (dat het hele discours wat ongeloofwaardig wordt). Ik zag dat jij Juul had gelezen; hoe gaat hij om met de vraag van de school?

    Elders op je blog las ik iets over time-out, negeren, … Interessant in dat verband vind ik Alfie Kohn bevindingen/geschriften over time-out, beloningen, … (al begrijp ik ook hier de welwillendheid tov de school niet heel goed).

    vriendelijke groetjes,
    thierry.

    ps: prachtige stukjes over gebarentaal!

Geef een reactie

