Ouderschapsverlof in Zweden

Het ouderschapsverlof in Zweden verschilt nogal van dat in Nederland. Waar je in Nederland 16 weken verlof krijgt (als moeder), krijg je in Zweden ongeveer 16 maanden (zelf te verdelen tussen vader en moeder). Daarvan is 13 maanden betaald met 80% van je salaris en 3 maanden op uitkeringsniveau. Daarnaast kun je de eerste drie levensjaren van je kind onbeperkt onbetaald verlof nemen. Sommige mensen combineren het betaalde en onbetaalde verlof, zodat ze een lager ‘inkomen’ hebben, maar meer tijd met hun kind.

De ouderschapsverlof regelingen hebben verschillende ‘gevolgen voor de samenleving.’ Je ziet hier bijvoorbeeld vrij veel vaders achter een kinderwagen lopen. Amerikaanse vrienden vroegen zich ooit af waarom er zoveel “Gay nannies” in Zweden rondliepen. :-) Verder maakt het voor een werkgever als het ware niet uit of die een man of een vrouw aanneemt, want veel mensen delen het ouderschapsverlof gelijk op.

Een ander, in mijn ogen heel belangrijk, gevolg betreft borstvoeding. Het is hier heel normaal om je kind een jaar of langer borstvoeding te geven. Ik zie regelmatig kinderen van twee aan de borst. Ik vind dat iedereen zelf moet kunnen kiezen of ze borstvoeding wil geven of niet, maar de mogelijkheid is hier in ieder geval. Ik vond het voeden in het begin nogal zwaar en zou ik, zoals in Nederland, na 3 maanden weer gaan werken, had ik het voeden waarschijnlijk al na een paar weken opgegeven. Nu heb ik Jip 10 maanden gevoed en ik vond het fantastisch!

Wij maken dankbaar ‘gebruik’ van deze verlofregelingen. Jip gaat nog niet naar een crèche of andere vorm van opvang, en wij genieten volop van onze tijd met hem. Jip blijft voorlopig nog lekker thuis, nu vooral samen met de Technicus, straks samen met Pluk en mij. Ik verheug me er erg op!

5 thoughts on “Ouderschapsverlof in Zweden

  1. Wat leuk om te weten hoe het in Zeden gaat. Ik hoorde er altijd al positieve verhalen over, maar nu heb ik ook een beetje een beeld. Zijn er überhaupt kinderdagverblijven in Zweden? Ik bedoel, ze zullen er zijn, maar vast niet zoveel als in Nederland, of vergis ik me daarin?

  2. Nou Floor, hier in Zweden zijn veel kinderdagverblijven/opvang (dagis) waar kinderen vanaf 1 jaar welkom zijn voor een bepaald aantal uren als beide ouders werken/studeren. Een groot deel van de onkosten worden geregeld vanuit de belasting, een kleinere bijdrage betaal je dus zelf. Je kind kan NIET voor het eerste jaar naar de opvang. Vanaf de dagis gaat het kind door naar de förskolan (ik noem het kleuterklas), förskolaklass en dan met 7 jaar naar de basisschool (grundskola). Ik geniet hier in Zweden ook van de mannen die achter de kinderwagen lopen, met kids de boodschappen doen, met meerdere mannen en kinderwagens lopen te wandelen: heerlijk! Of het fijn is dat kinderen vaak 5 dagen per week in de opvang zijn en later school + buitenschoolse opvang…..daar zijn de meningen over verdeeld, alhoewel het hier wel heel normaal is. Als er van een klas 2 kinderen NIET naar de BSO gaan, heb je het wel gehad….en die spreken dan wat af met iemand die WEL op de BSO zit om samen te gaan spelen! Dit opvangsysteem zou niets voor mijn zoon zijn geweest: hij had altijd veel behoefte om tussen de middag zn ei kwijt te kunnen en even op zichzelf te zijn, laat staan na school, maar ik weet dat ook veel kids dit wel leuk vinden. Ieder zn keuze. Ik had het geluk thuis te kunnen blijven toen wij daarvoor kozen. Ik werk als invalster op förskola tot en met grundskola/BSO hier en zie de verschillen bij de kinderen. Sommige zou je zo naar huis willen brengen; zo moe en verlangend naar eigen ouder!

  3. Goede vraag, Floor. Je zou inderdaad verwachten dat er minder kinderdagverblijven zijn in Zweden dan in Nederland, maar volgens mij zijn het er juist meer. Ingrid geeft een goed beeld van hoe het hier gaat. Voor het eerste jaar is er geen opvang, daarna gaan bijna alle kinderen met een jaar of anderhalf naar een kinderdagverblijf. Ik was van plan om daar nog een logje over te schrijven, dat komt binnenkort.

  4. Pingback: Zweeds communisme | Kungslilja

  5. Pingback: Teamspirit | Kungslilja

Geef een reactie

