Naaisels

Sinds ik vanwege bekkeninstabiliteit voor 50% met ziekteverlof ben, heb ik weer iets meer tijd en energie over voor andere dingen dan werken en slapen. Dus deed ik iets dat ik al heel lang niet meer gedaan had: kleren naaien voor mijn kinderen. De laatste naaisels, afgezien van wat verstelwerk, waren namelijk twee T-shirts voor Jip, gemaakt in april. De tweede foto kan ik niet vinden.

Hij heeft ze de hele zomer aan gehad en nu zijn ze helaas te klein. Tijd voor iets nieuws!

Ik maakte eerst een body voor Pluk. Wat is maat 50 toch klein! Het patroon komt uit Ottobre 3/2010, model 1 met verlengde mouwen. Er moeten alleen nog drukkers aan de onderkant. Dat heb ik nog nooit gedaan (althans niet deze drukkers), dus eerst even oefenen. Vervolgens maakte ik een T-shirt/trui voor Jip. Het ventje heeft alweer maat 104. Ook dit patroon komt uit Ottobre 3/2010, model 18 met verlengde mouwen. Ik heb het shirt ook aan de onderkant iets verlengd, zodat hij er langer in kan. Beiden stoffen komen van Ohlssons Tyger en zijn katoen met 5% viscose. De boordjes en randen zijn van ribtricot.

Best:
Dat ik eindelijk weer eens achter de naaimachine heb gezeten! Ik heb een paar nieuwe dingen uitgeprobeerd – overigens na uitvoerig bestuderen van enkele naaiblogs – en ik ben zeker niet ontevreden over de resultaten.

Minst:
Ik ben niet verliefd op de combinatie rood-oranje. Leuk voor de afwisseling, want Jip heeft al erg veel blauw, maar niet iets dat ik veel vaker ga doen.

7 thoughts on “Naaisels

  1. Ziet er heel erg leuk uit Jasmijn… verder nog een tip als rompers te klein worden: je kunt er van boordstof gewoon een stuk tussenzetten. Doorknippen, vaststikken en afwerken (lockmachine is ideaal). maar voorlopig kan hij er nog wel even mee vooruit. Ik gooide oude rompers ook wel eens in een verbad en zette er dan een gek stofje tussen.

    groetjes,

    Dorothé

    • Dat is een goed idee! Ik herinner me nu dat ik weleens gehoord heb van zogenaamde bodyverlengers: stukjes stof met aan beide einden drukkers die aan de rompers passen.

    • Mijn moeder was lerares textiele werkvormen en ze heeft jarenlang cursussen aan huis gegeven. Ik zat dan ook al heel jong achter de naaimachine. Ik heb wel een hoop bijgeleerd sinds ik een jaar geleden met kinderkleding begonnen ben!
      Met Jip had ik ook last van m’n bekken, maar toen begon het veel later dan nu. Ik ben zelf al hypermobiel, dus heb een grotere kans op bekkeninstabiliteit. Maar nu ik minder werk en goede oefeningen heb van de fysio, is het (tot nu toe) goed te doen.

  2. Ja heerlijk, dat naaien. Ik zit ook weer vol plannen, maar ik ben nu nog bezig met de tuin eventjes. Bovendien ga ik op het ogenblik 4/5 keer per week naar de Sportschool en zwembad, kost ook zeeën van tijd. Quiltjes naaien en verkleedkleren, maar de bankbekleding moet echt eerst af. Daar zit ik al zolang mee…..

Geef een reactie

