Korte fietsvakantie

Moedig, op fietsvakantie met anderhalf kind!” zei een vriendin van tevoren. Lachend antwoordde ik dat het halve kind echt nog niet meetelde. Meer ongelijk kon ik niet krijgen.

De Technicus en ik zijn al vaker samen op fietsvakantie geweest. We vinden het beiden heerlijk! Lekker bewegen en ergens komen. Je ziet, hoort, en ruikt alles om je heen. Met auto of trein op vakantie voelt als televisie kijken vergeleken met fietsen. Dit jaar was de eerste fietsvakantie met z’n drieën. We waren van plan om de oostkust te gaan verkennen – daar waren we nog nooit geweest. Tussen de 20 en 40 kilometer per dag leek ons een redelijk doel. We wilden zo veel mogelijk op campings gaan staan. ‘Wild kamperen’ is ontzettend leuk, maar het kan veel tijd kosten om een geschikte plek te vinden. Tijd die Jip in de fietskar zou moeten doorbrengen met het risico verveeld te raken.

De eerste dag begon met alle klaargelegde spullen in de tassen stoppen. Jip vond het machtig interessant allemaal. Hij had ook al twee dagen lang onze fietsen in de woonkamer zien staan, die de Technicus ‘vakantieklaar’ aan het maken was. Om half 4, veel later dan gepland, fietsten we eindelijk weg. De eerste camping was gelukkig slechts 20 kilometer verderop. De route was mooi – idyllische Zweedse huizen, veel langs meren en een stoomtrein die voorbij kwam. We kregen meteen een vakantiegevoel. Onderweg hebben we veel met Jip gepraat en dingen aangewezen. Gebarentaal bleek ook nu erg handig – we hadden hem nooit kunnen verstaan met de wind langs onze oren. Die avond genoten we van het primitieve koken, de beestjes die Jip verwonderd aanwees, het eten in de buitenlucht, en het geluid van regen op de tent.

De volgende ochtend was Jip om 5 uur wakker en helemaal klaar voor een nieuwe dag buiten. We zaten dan ook vroeg weer op de fiets. De volgende camping lag 45 kilometer verderop. We vonden dat vrij ver, maar zouden daar 2 nachten blijven en van daaruit lagen de campings ongeveer 20 kilometer uit elkaar. Na een paar kilometer spotte de Technicus een groep cantharellen in de berm. Binnen een kwartier hadden we 4 liter bij elkaar geplukt. Dat zou een lekkere maaltijd worden! Snel weer verder, het zou nog een lange dag worden. Na een korte stop bij een supermarkt, installeerden we ons in een speeltuin om te lunchen. We waren nog geen 20 kilometer onderweg en ik wist dat ik de 45 bij lange na niet zou gaan halen! Gelukkig was er een paar kilometer verderop een zogenaamde badplaats. Dat zou best een goede wild-kampeer-plek kunnen zijn. Misschien ook niet. In dat geval zouden we verder gaan nadenken.

De badplaats was geweldig! Typisch Zweeds. Er stonden een grote en een kleine picknicktafel, een mand met speelgoed, een wc en twee omkleedhokjes. Er lag een mooie houten steiger het water in en een prachtig grasveld om een tent op te zetten. Het was goed verzorgd en bijzonder rustig. Er lagen een paar zomerhuisje omheen, dus we waren niet helemaal alleen. Hier zouden wij blijven. Oh, wat een geluk! Het was nog vroeg in de middag, dus we hebben heerlijk gezwommen en met Jip gespeeld. Tot het tijd was om eten te maken met een deel van de cantharellen. Toen Jip in bed lag, besloten we om pas de volgende ochtend te beslissen wat we zouden doen – verder fietsen, blijven, of terug naar huis.

De volgende dag was het wederom heerlijk weer en we besloten op dezelfde plek te blijven. We besloten ook om pas de volgende ochtend verder te beslissen. Misschien wel het beste besluit van de vakantie. Niet wetend wat je verder gaat doen, hoe lang de vakantie nog duurt en waar je naartoe gaat. Puur genieten van het moment. Het werd een heerlijke dag. Jip begon aan het koude water te wennen en de lol te zien van nat gespetterd worden. We plukten wilde frambozen en bessen en aten er handenvol tegelijk van. Dit was wat de Zweden zomer noemen. Die avond, toen Jip in bed lag, namen de Technicus en ik een duik in het iets te koude water en zagen al zwemmend de zon ondergaan.

Het fietsen in combinatie met kamperen en alles wat daarbij hoort, waren vrij zwaar voor mijn zwangere lijf. Daarom pakten we de volgende ochtend de boel in en fietsten richting huis. Als de badplaats halverwege leuk was, dan zouden we daar nog een nacht blijven. De plek bleek leuk, maar erg massaal, dus gegarandeerd jongeren tot diep in de nacht. Dus na een lunch en verfrissende duik fietsten we door en kwamen aan het eind van de middag thuis aan. Daar genoten we van nog bijna een week vakantie.

Enkele tips voor fietsen met kinderen

• Neem voldoende pauzes met veel bewegingsmogelijkheden.
  • Fiets zoveel mogelijk tijdens de slaapmomenten van het kind.
  • Zorg voor een fietskar met goede vering en een comfortabele positie voor het kind.
  • Doe tijdens het fietsen altijd het net over de kar; steentjes van je eigen achterwiel kunnen de ogen beschadigen.
  • Geef je kind NIETS te eten tijdens het fietsen, hoe verleidelijk het ook is! Een jong kind kan zich makkelijk verslikken en zelf heb je dat pas in de gaten als het te laat kan zijn.

Tot slot

De Technicus’ beste uitvinding van deze vakantie: een haakje aan de helm van Jip, dat bevestigd kon worden aan een horizontaal gespannen elastiek. Zo bleef Jip’s hoofd in een fijne positie tijdens het slapen.

6 thoughts on “Korte fietsvakantie

1. Klinkt als een heerlijke vakantie. Super hoor om zo op pad te gaan. Zweden leent zich daar ook erg voor denk ik.
    Je logje doet me denken aan mijn zomer als reisbegeleider van fietsvakanties, ook in Zweden. Wat heb ik daar, ondanks dat het soms heel zwaar was, van genoten. Ga er eens een logje over schrijven!

• Ja, het was heerlijk! En Zweden leent zich inderdaad erg voor fietsen. Behalve dan dat de mogelijkheden om je fiets met de trein mee te nemen, zeer beperkt zijn.
      Reisbegeleider van fietsvakanties, dat klinkt leuk! Ik ben benieuwd naar je logje daarover!

2. Heerlijk, de badplaatsen zijn meestal superplekken zowel voor kamperen als voor picknicken. Onze ervaring is dat je in het hoogseizoen moet zoeken naar plaatsen die niet te dicht bij een stad of een groot dorp liggen anders is het inderdaad de ontmoetingsplaats van pubers… In het najaar (Oktober ) reizen we graag in Zweden en mikken we voor een overnachting altijd op een badplaats. Lekker ‘savonds mijmeren aan het water en ’s ochtends fris gewassen (gezwommen) weer op pad. Goeie actie om kinderen zo snel mee te laten delen in de pret van op pad zijn!

3. Hi Jasmijn,

Wat een inspiererend verslag. We hebben nooit een fietsvakantie gedaan met de kinderen, die inmiddels 11-13-15 zijn maar ik zou dit wel willen proberen. De jonge kinderen, de borstvoeding en het vaak al weer zwanger lijf maakten dat ik het nooit gedaan heb. Het eerste jaar ging ik altijd in een of ander huisje en als ze een jaar werden durfe ik er al weer mee te kamperen. Super jouw tips voor andere avontuurlike ouders.

groetjes,

Dorothé

• Dank je. Wij fietsten al voordat we kinderen hadden, dat maakt de stap veel minder groot. Borstvoeding en zwanger zijn maakt het wel zwaar. Daarom hebben we ons voorgenomen om volgend jaar een auto te huren en op die manier een weekje te kamperen. Ik kijk er nu al naar uit!