Brand!

Jip was net wakker en zat een boek te lezen, toen we sirenes hoorden. ‘Piep piep,’ gebaarde Jip, en keek ons vragend aan. De Technicus keek uit het raam en zag een brandweerauto aankomen. Snel pakte hij Jip op en liep naar het balkon. (Jip is dol op het boek “Snuffie en de brand,” van Dick Bruna, en juist vanmorgen had hij een houten puzzel met brandweerauto’s en -mannen zitten maken.) De brandweer stopte zowat onder ons balkon! ‘Ik ruik niks, dan zal het allemaal wel meevallen,’ zei ik. Jip vond het natuurlijk prachtig. ‘Auto,’ gebaarde hij de hele tijd. Het gebaar voor brand leerde hij er snel bij.

Er kwamen nog meer brandweerauto’s en ze sloegen af, onze doodlopende straat in. ‘Kom, we gaan voor buiten kijken.’ De Technicus liep met Jip op zijn arm naar buiten, terwijl ik m’n schoenen aan deed. Ik was de voordeur nog niet uit, of de Technicus riep in het trappenhuis: ‘onze berging staat in de fik!’ SHIT, dat is dichterbij dan leuk is! Ik schrok, maar realiseerde me ook meteen dat wij veilig waren en dat het veel erger had kunnen zijn. Ik nam Jip op mijn arm. Hij was erg onder de indruk van alle herrie en enorme wagens en hij klampte zich aan mij vast. Ik probeerde hem uit te leggen wat er gebeurde, dat het hetzelfde was als in “Snuffie en de brand.” We gingen op een afstandje staan kijken en hij begon enthousiast te gebaren.

Ondertussen probeerde de Technicus een idee te krijgen van de situatie. De brand was in het garage-gedeelte van het gebouw. Onze berging was daar pal naast, maar er zat een gipswand tussen. Wel stond ons hok vol rook en hij kon niet inschatten wat de rookschade zou zijn. Later bleek het ontzettend mee te vallen. Er stonken wat spullen naar rook, maar niet eens heel erg.

We waren onder de indruk van hoe snel brandweer, politie, medici en verzekerings-vertegenwoordiger ter plaatse waren, hoe soepel er werd samengewerkt, en hoe snel de brand geblust was. Niet alleen Jip vond de brandweerauto’s mooi, wij ook. Allerlei nieuwe technische snufjes en nog helemaal glimmend. Ze waren net een week oud, kwamen we te weten.

Wel 30 keer heeft Jip verteld over de brandweerauto’s die piepjes maakten. Dat ze met water gingen spuiten en dat toen het vuur weg was. Daarna zijn we zandtaartjes gaan bakken.

4 thoughts on “Brand!

  1. Ik vond je vorige logje over gebaren al zo interessant. Dit is minstens zo leuk om te lezen. Nou ja, niet dat er brand was natuurlijk, maar wel dat Jip daar door middel van gebaren over kon vertellen. Lijkt me ook heel goed voor de verwerking, dat hij zijn verhaal kwijt kan.

    • Ja precies! Ik vind het zo fijn, dat hij kan vertellen. Jip gebaarde vanavond bijvoorbeeld ook nog dat opa en oma weer weg zijn. Die zijn vorige week komen logeren. Dat bedenk je toch niet, dat hij daar nog aan denkt!

Geef een reactie

